یك عضو شورای شهر تهران:

شهرداری ها در ایران، با دولتهای محلی فاصله زیادی دارند

شهرداری ها در ایران، با دولتهای محلی فاصله زیادی دارند

به گزارش بکسیها یک عضو شورای شهر تهران ضمن اشاره به این که مسئولیت، بسیار غیر متمرکز است و بین شهرداری و دولت و تعداد زیادی نهاد دیگر توزیع شده است، اظهار داشت: شهرداری ها در ایران، با دولتهای محلی فاصله زیادی دارند.


به گزارش بکسیها به نقل از ایسنا، شهربانو امانی در سیصد و پانزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در نطق قبل از دستور خود اظهار داشت: چهار سال از عمر مدیریتی شهر تهران گذشت و ما در این ۴ سال خدماتی انجام دادیم و تصمیماتی گرفتیم. این ۴ سال و سایر ۴ سالها امکان دارد در مقابل عمر ۲۳۵ ساله یا ۷۰۰۰ ساله تهران هیچ به نظر برسد؛ اما طبعا نه برای من و نه برای هیچکدام از همکاران سابق و آتی من، این مقایسه، عامل انفعال نیست و نباید باشد چونکه که تاریخ با ثانیه ها نوشته می شود و تک تک تصمیمات و حرفها و اعمال ما، در آینده این شهر و زندگی مردمانش اثر خواهد گذاشت. گاه، اثری خیلی بیشتر از آنچه فکرش را می نماییم. من در این زمان، بسیار مراقب بودم که تا حد امکان متوجه عواقب تصمیماتی که می گیرم، باشم. شاید حتی مهم ترین دغدغه ام فقط این بود که مراقب آینده باشم. بنابراین عموما خودم را درگیر موضوعات زیربنایی شهر که آثار دراز مدت و عمیق بر شهر می گذارند، کردم.
وی ادامه داد: آنچه را که بنیادین دانستم و در راستایشان تلاش کردم به شرح زیر بوده است: نخست، خودرو، این موجود دوست داشتنی، عامل خیلی از اتلافها و نابسامانی هاست. در حوزه اقتصاد، محیط زیست، جامعه، فرهنگ و سلامت شهروندان. عملا یعنی سبب خرابی در همه وجوه زندگی اجتماعی و شهری. خودرو عامل اصلی یا یکی از عوامل اصلی این موارد است: گرمایش زمین، آلودگی هوا، سوبسیدهای سنگین اقتصادی، تخریب محلات، از بین رفتن سرزندگی شهری، چاقی و کم تحرکی شهروندان، هزینه های سنگین حوزه سلامت، ترافیک و عوارض اجتماعی و اقتصادی آن و بسیاری پدیده دیگر که میتوان به این فهرست افزود.

وی افزود: وجود این موجود دوست داشتنی، تأثیر منفی ریشه ای و عمیق بر جامعه، فرهنگ و اقتصاد ما می گذارد؛ البته میدانیم که خودرو، خود معلول نوع شهرسازی است و شهرها را باید به نفع انسان بازآرایی کرد. از آغاز دوره بر آن شدم که این بازآرایی را آغاز کنم و می دانم که سالها و دهه ها طول خواهد کشید. این مورد برایم بسیار مهم بود و عمده ۴ سال را به این مسئله پرداختم. تعریف بخشی از زونهای TOD تهران، تصویب دستورات مهم و ماندگار در این عرصه در سطح برنامه ۵ ساله و بودجه های سالانه، اجبار شهرداری به اصلاح طرح تفصیلی بر اساس TOD، تهیه دستورالعمل خیابان کامل تهران، ایجاد کمیته های ۲۴ گانه TOD، سامانه هوشمند TOD شهر تهران که مفتخرم اعلام کنم روز گذشته رونمایی گردید، آموزش حدود ۵۰۰ نفر از کارشناسان و مدیران شهرداری و تالیف و ترجمه ۷ کتاب در این عرصه، بخشهای برجسته این اقدامات بودند که همه، نخستین بودند و مستدام هم خواهند بود.

این عضو شورای شهر تهران در بخش دیگری از صحبت های خود به سرویس مدارس اشاره نمود و اضافه کرد: بسیار علاقه مند بودم که شورای شهر و به عبارتی پارلمان محلی بتواند بر حوزه های گسترده تری از حکمرانی شهری بخصوص آموزش کودکان و مدارس نظارت کند و بالطبع وقت زیادی بر مدیریت این حوزه می گذاشتم. چونکه کودکان و نوجوانان امروز شهر، شهروندان مسئول و مدیران فردای شهرند. ولی بعنوان عضو شورا، تنها قسمتی از حوزه آموزش که می توانستم بر آن اثرگذار باشم، مبحث سرویس مدارس بود. سرویسهای مدارس وضعیت بسیار آشفته ای داشتند و شکایات گوناگونی از جانب اولیاء و دانش آموزان داشتیم. در همان ابتدای کار، بر این مورد مهم تمرکز کردیم و با تلاش فشرده ای، طرح سرویسهای مدارس را به تصویب رساندیم و ابلاغ گردید و به اجرا در آمد. استقبال از وجوه مثبت این اقدام بالا گرفت و آنچه در شورا و شهرداری انجام داده بودیم، منشاء یک ساماندهی ملی در این حوزه شد.

وی خاطرنشان کرد: مسئله مدیریت آب در شهر هم از نظر من بنیادی است. درست است که اهمیت مهندسی آن، کمتر از مدیریت آب سرزمینی است، لکن اگر در ریشه های بحران آب سرزمینی دقیق شویم، خواهیم دید که ریشه اش در آموزش است. در آموزش مادران و فرزندان. بخشی از این آموز ِش ما مردم، در زندگی روزمره اتفاق میافتد. در آنچه که در جامعه و محیط پیرامون مان میبینیم و شهرها، جامعه و محیط پیرامون ما هستند. کودکی که مظاهر احترام به آب را در فضای شهر محل زندگیش ببیند، طبعا این احترام را با خود به آینده خواهد برد و امید خواهیم داشت که تصمیماتی بر همین مبنا بگیرد.
امانی اضافه کرد: شهر، محل شکل گیری شخصیت این کودک است. برای آموزش او، فارغ از تأثیر مدرسه و رسانه، نمادهای شهر مهمند. حرف و رفتار مسئولین شهر مهمند. ساختار تاسیساتی شهر مهم می باشد. در این راستا، بسیار تلاش کردم که در سطح مدیریت شهری، توجهات را به آب جدی کنم. با وجود تذکرات رسمی مختلف به شهرداری در مصرف آب، شاید در فرهنگ سازی خیلی موفق نبودم ولی در حوزه تخصصی، نتایج خوبی کسب کردیم و ان شاء الله سبب این تغییر نگرش شدیم که سیاست جمع آوری رواناب شهری، باید به سیاست جذب رواناب تبدیل گردد و راه اندازی چاههای جذبی، جایگزین راه اندازی شبکه تونلها شود. در دستورالعمل خیابان کامل هم راه اندازی چاههای جذبی در معابر کامل، ابلاغ گردید.
وی ضمن اشاره به مسئولیت اجتماعی در شهر اظهار داشت: قبلا نظراتم را در باب آبان ۹۸ و رویدادهای مشابه آن گفته ام. بخش تلخ تاریخ کشورند و ریشه آن در عقب ماندگی حکمرانی از تحولات جامعه است. باری، به بیان نظراتم اکتفا نکردم و کمترین مسئولیت اجتماعی خویش را در این دیدم که بعنوان عضو کوچکی از نظام حاکمیت، به حضور پدر و مادران داغداری بروم که در آبان ۹۸ عزیزان خویش را از دست داده بودند و عذرخواه باشم. جهت رسمیت بخشیدن به این حرکت، طرحی دوفوریتی ارائه دادم و طبق آن، شورا و شهرداری موظف به دلجویی رسمی از این خانواده های داغدار شدند. اشتباه همیشه سرزدنی است، حتی از حاکمان. البته بعضی از اشتباهات حقیقتا بخشودنی نیست ولی در هر حال، کمترین مسئولیت اجتماعی ما، عذرخواهی از اشتباه است که در فرهنگ اجتماعی و هم فرهنگ حکمرانی ما، جا نیافتاده و بسیار از آن دوریم.

وی افزود: شوراهای شهر در ایران با پارلمانهای محلی بسیار فاصله دارند. شهرداری ها در ایران، با دولتهای محلی بسیار فاصله دارند. مسئولیت، بسیار غیر متمرکز است و بین شهرداری و دولت و تعداد زیادی نهاد دیگر توزیع شده است. عامل خیلی از معضلات شهری نبودن تمرکز مدیریتی است. یک مثال ساده، بحث آلودگی هواست. حالا ۱۸ بخش از حاکمیت، به صورت مستقیم در این مورد موثرند. تعداد زیادی از این بخشها، مستقر در دولت هستند و در حالیکه همگی مصرف کننده خدمات تهران و عامل آلوده کردن هوای شهر هستند، پاسخگویی در مقابل مسایل شهر تهران، وظیفه رده چندم آنهاست.

امانی تصریح کرد: تجمیع اختیارات، پاسخگویی می آورد. این مهم، یعنی تقویت پارلمان ها و دولتهای محلی و در جهان بعد از کرونا از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد که قبلا در نطقی در این باب نظراتم را بیان کرده ام. ما در شورای پنجم در زمینه افزایش اختیارات شوراها و شهرداریها موفق نبودیم ولی نمونه ای از یک حکمرانی کم هزینه و کم فساد را عرضه کردیم که زمینه و نمونه بسیار مهمی خواهد بود برای آیندگانی که تلاش در اقناع حاکمیت مرکزی دارند برای توسعه اختیارات پارلمانها و دولتهای محلی.

وی افزود: خدمت منتخبین محترم شورای اسلامی شهر تهران تبریک عرض میکنم. درست است که ما و شما به مدت ۴ سال در رأس تصمیم گیری مدیریتی تهران هستیم ولی آثار و عواقب تصمیماتمان، سالها و دهه ها بر شهر اثر خواهد گذاشت. لطفا، عمیقا آگاه باشید که تصمیات و بیانات شما بخصوص در زمینه کالبد و زیرساختهای شهری، آثار و عواقب طولانی مدت بر شهر دارد. لطفا تعجیل در طرحها و لوایح نداشته باشید. روش ما این گونه بود. هرچند متهم شدیم به کم کاری، ولی به کارشناسان میدان دادیم و تاحد امکان، تا زمانی که آنها، از بابت فنی و علمی به جمع بندی واحد یا نزدیک به هم نمی رسیدند، طرحها و لوایح را تصویب نمی کردیم. از آثار این رویکرد، ممانعت از ساخت برج باغها، ممانعت از اجرای مگا پروژه ها و حذف هولوگرامها بود. پویایی و حساسیت علمی کارشناسان در کمیته ها و کمیسیونها، تنها عاملی است که می تواند مانع اتخاذ تصمیم های اشتباهی شود که عواقب شده شهر را درگیر خود کند. سرافراز و عاقبت به خیر باشید ان شاءالله.





منبع:

1400/05/10
13:04:33
0.0 / 5
834
تگهای خبر: آموزش , پروژه , خدمات , هوشمند
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران بکسیها در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱
بکسیها - اخبار اجتماعی
baxiha.ir - مالکیت معنوی سایت بکسیها متعلق به مالکین آن می باشد