به مناسبت روز ملی حمل و نقل؛

حمل و نقل عمومی پاک شاه کلید هوای پاک

حمل و نقل عمومی پاک شاه کلید هوای پاک

به گزارش بکسیها، آذرماه و روز ملی حمل و نقل فرصتی است تا توجه ویژه تری به مشکلات حمل و نقل عمومی در کشور بخصوص کلانشهرها صورت بگیرد. شهر های کشور بخصوص کلانشهرها از ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده رنج می برند و نه تنها تاکسی و اتوبوس؛ بلکه شبکه مترویی آنها هم احتیاج به توجه ویژه دارد؛ از طرفی چالش آلودگی هوا هم برای کلانشهرها آزار دهنده تر از هر زمان دیگری شده و نقش حمل و نقل عمومی در کنار بهینه سازی مصرف سوخت در رفع این آلودگی قابل توجه است.


به گزارش بکسیها به نقل از ایسنا، با نگاهی به عملکرد دولت های گذشته میتوان عملکرد دولت سیزدهم را در حوزه حمل و نقل عمومی مثبت خواند تلاشی که برای توسعه حمل و نقل از راه عقد قراردادها و توافق نامه ها صورت گرفته و عملیاتی شدن آنها بطور قطع منجر به تغییر چهره حمل و نقلی شهرها خواهد شد. گویی قطار ناوگان حمل و نقل عمومی شهرها به حرکت درآمده و با پیگیری های شخص رئیس جمهور اتفاقات خوبی برای این ناوگان درحال وقوع است؛ البته هنوز راه طی نشده بسیاری باقی است، بشکلی که باید توجه به حمل و نقل عمومی منتهی به کاهش آلایندگی در شهرها شود و در این راه علاوه بر توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی نیازمند توجه ویژه به بهینه سازی مصرف سوخت هم هستیم.
در دولت سیزدهم تلاش شد تا عقب ماندگی ها و بی توجهی ها در حوزه حمل و نقل شهری طی سالهای قبل جبران شود و این مسیر با تأمین ناوگان در قسمت اتوبوس، تاکسی و واگن مترو آغاز شد، بطوریکه بسته شدن قراردادهای ساخت با اولویت تولید داخل از جانب شهرداری های کشور نتیجه این تلاش ها بوده است و بدین سان تلاش شد وضعیت حمل و نقل عمومی فرسوده و رو به نابودی شهرها، بهبود پیدا کند. از طرفی برای حل آلودگی هوا در کلانشهرها مبحث بهینه سازی مصرف سوخت هم در دستور کار دولت قرار گرفت که در همین راستا مجلس تکالیفی را برای دولت مقرر کرده تا با عملیاتی شدن توسعه حمل و نقل و بهینه سازی مصرف انرژی، چهره محیط زیستی شهرها تغییر کند. طی دو سال گذشته اورهال اتوبوس و واگن های مترو تا رسیدن وسایل نقلیه نو در دستور کار کلان شهرها بخصوص تهران قرار گرفت و در شهریور سال ۱۴۰۱ هم احمد وحیدی، وزیر کشور در اولین مرحله واگذاری ناوگان حمل و نقل عمومی شهری از بسته شدن قرار داد برای تأمین حمل و نقل عمومی شهری با شرکتهای داخلی با هدف تقویت حمل و نقل عمومی اطلاع داد.



گام های بلند دولت برای برقی سازی حمل و نقل عمومی
سید سجاد انوشه، معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در تشریح روند برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی و خودرو ها در گفتگو با ایسنا، می گوید: بطور قطع در حوزه برقی سازی نباید هیجانی عمل نماییم و بگونه ای باشد که در مقطعی اقدامات لحظه ای انجام و بعد از آن در خاطرها به فراموشی سپرده شود، سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور و وزارت کشور با نگاه عالمانه این مورد را دنبال می کند. وزارت کشور مکلف شده است ۴۰۰۰ دستگاه اتوبوس ۱۰ هزار دستگاه تاکسی و ۴۰۰ هزار موتورسیکلت برقی تا انتهای دوره دولت سیزدهم تهیه نماید، مشخصات فنی هر یک از مدهای حمل و نقلی در شورایعالی حمل و نقل و ترافیک تأیید و نمونه ها برای تست وارد شهر های ایران شد.
وی در مورد به کارگیری اتوبوس های برقی در شهرداری تهران در یکی از خطوط خیابان جمهوری می افزاید: مبلغی در این حوزه پرداخت کردیم که با توجه به پیشنهاد عرضه شده توسط شهرداری تهران، سامانه اتوبوس برقی را راه اندازی کنند. در واقع ۱۶۰۰ میلیاردریال برای ۵۰ دستگاه اتوبوس به همراه تجهیزات شارژ پرداخت گردید تا این اتوبوس ها به کارگیری شوند و ایرادات آنها احصا شوند؛ اما هنوز این اتفاق رخ نداده است و نیاز است در راه اجرا تلاش مضاعفی از جانب شهرداری تهران صورت بگیرد.

بهره برداری از نخستین خط پایلوت «بی آر تی برقی» طی ماه های آتی در کرج
معاون سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور تاکید می کند: گفت وگوهایی با سایر کلان شهرها بخصوص شهرداری کرج صورت گرفته و نمونه ای بعنوان پایلوت در یکی از خطوط «بی آر تی کرج» برای نخستین بار در کشور به کارگیری خواهد شد. در همین راستا ۲۰۰ میلیارد تومان به شهرداری کرج کمک نقدی صورت گرفته و ۴۰۰ میلیارد تومان هم شهرداری کرج از منابع داخلی خود در این طرح مورد استفاده قرار می دهد و بدین ترتیب نخستین خط «بی آر تی برقی» در ماه های آتی به بهره برداری می رسد. قرارداد اتوبوس ها با مجموعه ایران خودرو دیزل با شهرداری کرج بسته شده و اتوبوس ها پس از نهایی شدن تولیدشان شروع شده و شارژها هم درحال ساخت است، بطور قطع اگر این طرح الگوی موفقی باشد، در سایر کلان شهرها هم پیاده سازی خواهد شد، کلان شهر های مختلف اعلام آمادگی کرده اند که بعد از تست در کرج این سیستم را در شهر خود اجرایی کنند. درحال رایزنی با مجموعه هایی که استانداردهای فنی را دارند هستیم، بنابراین کمک می نماییم تا در شهرهایی که در این عرصه فعال شده اند همانند تبریز و اصفهان این سیستم اجرایی شود؛ البته سایر شهرداری ها هم مبحث برقی سازی را دنبال می کنند.


به قول معاون سازمان شهرداری های کشور، در حوزه برقی سازی خودرو ها ابتدا مسیرهای منتهی به فرودگاه ها که آلودگی بیشتری دارند و تاکسی های فرودگاه و بعد از آن ایستگاه های راه آهن را برای برقی سازی در اولویت قرار داده ایم و بزودی به جمع بندی های نهایی میرسیم که هر یک از شهرهایی که اعلام آمادگی کرده اند، پایلوت بخشی از برقی سازی خواهند شد.
وی در رابطه با روند برقی سازی موتورسیکلت ها هم اظهار می کند: در مورد موتورسیکلت هم موتورهای ویژه خدمت رسانی در اولویت هستند. در واقع موتورهای باری از اهمیت ویژه ای برای ما برخور دارند، به نمونه هایی رسیدیم که در کشور درحال بررسی آنها هستیم، با شهرداری های درگیر با مبحث آلودگی هوا هم مذاکراتی انجام دادیم که تسهیلاتی از جانب شهرداری ها و سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور پرداخت گردد تا در مرحله دوم امکان خرید این موتورسیکلت ها برای همه شهروندان فراهم گردد، برای پرداخت تسهیلات الگوهای مختلفی وجود دارد که درحال بحث و بررسی هستیم و بزودی به نتیجه خواهیم رسید.
انوشه ادامه می دهد: در بعضی موضوعات گرفتار عقب افتادی هایی از سنوات گذشته هستیم همانند ناوگان اتوبوسرانی؛ اما به مدهای مختلف حمل و نقلی هم فکر می نماییم، به صورتی که آوارهای قبلی را برداشته ایم و سعی شده عقب افتادگی های قبلی جبران شود، در حوزه قطار شهری که بر مبنای قوانین و اسناد بالادست باید از مجموع ۷۵ درصد سهم حمل و نقل عمومی، ۱۰ درصد آنرا بر عهده داشته باشد، شاهد بر هم خوردن توازن و تعادل در اجرای پروژه های راه اندازی و بهره برداری از خطوط در دوره های گذشته بوده ایم.



به گزارش بکسیها به نقل از ایسنا، قطعا برای تحقق هوای پاک در شهرها علاوه بر توسعه حمل و نقل عمومی و افزایش کیفیت سوخت و خودرو ها باید بهینه سازی مصرف سوخت هم در دستور کار قرار بگیرد. موضوعی که در دستور کار مجلس و دولت سیزدهم قرار گرفته است. در همین راستا محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در اولین همایش حمل و نقل و توسعه اقتصادی با اعلان اینکه مدت هاست که در محافل دولتی، خصوصی و نهادهای عمومی غیردولتی جمع می شویم، اما پس از عرضه پیشنهادات در سخنرانی ها، مسائل مطرح شده را فراموش می نماییم، تاکید کرده بود که باید در سه قوه این پیشنهادات را دنبال کرده، بر مبنای آن پیش برویم و عملیاتی کنیم؛ البته معتقدم که ما ۴ قوه داریم که یک قوه آن بروکراسی است که متأسفانه سه قوه دیگر بر مبنای آن حرکت می کنند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اعلان اینکه بیشتر از چندین بار موضوعات و مشکلات امروز در حوزه حمل و نقل را مطرح کرده ایم اما همچنان هیچکدام از این مسائل برطرف نشده است، اظهار داشته بود: در وهله اول اساسا شخص من، مقصر هستم اما باید توجه داشت که در این میان بخش خصوصی هم مقصر است و هر دو بخش دولتی و خصوصی باید به سمتی برود که به فهم مشترک در این خصوص برسند.
ایشان در ادامه با اعلان اینکه خیلی از مشکلات مطرح شده در حوزه حمل و نقل را در احکام لایحه برنامه هفتم آورده ایم اما معلوم نیست چه مقدار از آن اجرایی شود، خاطرنشان کرد: قانون هوای پاک را در زمانیکه در نیروی انتظامی فعالیت می کردم به دولت وقت عرضه کردم در حالیکه این مورد به تنهایی به ناجا ارتباطی نداشت. ما آن زمان روی مسائل متمرکز شدیم تا حل شود؛ اما مسائل همچنان باقی ماند. در دولت پس از آن هم که شهردار بودم و مبحث را پیگیری کردم اما همچنان این مشکلات ادامه پیدا کرد. بدون شک بهینه سازی در مصرف، مسیر رسیدن به بهره وری است و حمل و نقل نیازمند تحول از راه هوشمندسازی است.

استفاده از حمل و نقل عمومی مهترین کمک شهروندان درکاهش آلودگی هواست، اما فراهم نبودن تمام زیرساخت ها برای استفاده صددرصدی از حمل و نقل عمومی استقبال شهروندان جهت استفاده از این ناوگان را کم کرده است. از مدهای حمل و نقلی در کشور میتوان مترو را بعنوان مهم ترین مد حمل و نقلی دانست که تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوا دارد. بنابراین همت مسؤلان را می طلبد که در جهت تأمین ناوگان ریلی درون شهری کوشیده و در این خصوص گام بردارند.

تامین ناوگان حمل و نقل ریلی درون شهری

احداث و بهره برداری تنها ۴۰۰ کیلومتر از ۹۲۰ خط مصوب قطار شهری در ۹ کلانشهر کشور طی سه دهه
معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در تشریح تأمین ناوگان ریلی درون شهری در کشور به ایسنا می گوید: از مجموع بالغ بر ۹۲۰ کیلومتر خط مصوب قطار شهری در ۹ کلانشهر کشور از اوایل دهه هفتاد تاکنون، تنها حدود ۴۰۰ کیلومتر راه اندازی و به مرحله بهره برداری رسیده است؛ اما به سبب عدم پیشبینی و یا عدم اجرای قراردادهای تأمین ناوگان برای این خطوط، عملاً حدود دو میلیون سفر روزانه توسط کمتر از ۱۹۰۰ دستگاه واگن مترو در عبور از حدود ۲۵۰ ایستگاه محقق می شود که معادل ۳.۵ درصد سهم از کل سهم حمل و نقل شهری کشور است. این نرخ تنها با افزایش تعداد ناوگان و هم تکمیل نقصها زیرساختی همین خطوط تحت بهره برداری، به سادگی می تواند به حدود ۷ درصد افزایش یابد که از نتایج مثبت آن کاهش زمان انتظار ۱۵ تا ۲۰ دقیقه ای در بعضی خطوط به حدود ۳ تا ۴ دقیقه خواهد بود.



فعال کردن قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن برای متروی تهران طی دو سال اخیر
انوشه ادامه می دهد: طی همین دو سال گذشته اقدامات مؤثری در این حوزه انجام دادیم که مهم ترین آن فعال کردن قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن برای متروی تهران است که از سال ۱۳۹۷ منعقد شده بود. امروز با آغاز فاز طراحی این قرارداد، عملاً منتظر دریافت نخستین رام قطار تا پایان دولت سیزدهم هستیم. همینطور به حمدالله، با ظرفیت سازی حدود ۱.۵ میلیارد دلاری از محل فاینانس خارجی، علاوه بر افزایش حجم قرارداد فوق از ۶۳۰ به ۷۹۱ دستگاه، مقدمات انعقاد قراردادهایی برای تأمین ۹۷۹دستگاه واگن دیگر را هم مهیا کرده ایم. همینطور علاوه بر آن، قرارداد ۵۰ دستگاه واگن مترو را برای شهر قم منعقد و ابلاغ کردیم که با اتمام قریب الوقوع طراحی آن، در انتظار تحویل نخستین سری قطارهای آن در شروع سال آتی خواهیم بود تا شهر قم هم بعنوان دومین شهر در دولت سیزدهم و هفتمین شهر در مجموع وارد باشگاه بهره برداران خطوط مترویی در کشور شود و در ادامه هم به دنبال حفظ این توازن خواهیم بود.
مرتضی ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور هم در تشریح دستاوردهای دولت سیزدهم در قسمت حمل و نقل در گفتگو با ایسنا، می گوید: با راهبری وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور مبحث واگذاری ناوگان حمل و نقل عمومی در هفته دولت به شهرداری ها محقق شد و سهمیه اتوبوس های شهرداری های کشور در این ایام واگذار شد.
وی می افزاید: سهمیه ون به شهرداری ها در روزهای هفته دولت انجام شد و در قسمت تاکسیرانی هم خوشبختانه هدف گذاری که برای سالجاری انجام شده بود حدود ۱۰ هزار دستگاه خودرو بود که تابحال ۶۰۰۰ دستگاه تحقق پیدا کرده است و در هفته دولت سال جاری ۶هزارمین دستگاه تاکسی امسال تحویل متقاضیان شد. بدین سان میتوان گفت امسال؛ سالی بوده که دولت توجه ویژه ای به ناوگان حمل و نقل عمومی داشته و امیدواریم در ادامه هم بتوانیم این روند را به پیش ببریم و خدمات مناسبی به شهروندان عرضه نماییم.


سید سجاد انوشه، معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور هم در ادامه در تشریح روند نوسازی ناوگان اتوبسرانی شهر های کشور اظهار می کند: ۴۸۰۰ دستگاه اتوبوس برای ساخت قراردادش با خودروسازهای داخلی منعقد شده است. ۷۵ تا ۸۰ درصد هزینه ساخت این اتوبوس ها بعنوان سهم دولت پرداخت می شود و از پایان سال قبل تا امروز ۱۳۰۰ دستگاه اتوبوس هم تحویل شهرداری های کشور شده و این مسیر با سرعت خوبی دنبال می شود؛ بنابراین امیدواریم تا انتهای دوره به نقطه خوبی در ارتقای ناوگان اتوبوسرانی دست پیدا کنیم.
وی ادامه می دهد: در قسمت نوسازی ناوگان اتوبوسرانی باید به این نکته توجه کرد که در سال ۱۳۹۲ که دولت قبلی کار را برعهده گرفت، ۲۰ هزار دستگاه اتوبوس در کشور داشتیم، ناوگان اتوبوسرانی ناوگان انبوه بری است که معمولاً قشر زیادی از جامعه از آن استفاده می نمایند، در این شرایط در انتها دولت قبلی، علیرغم افزایش درخواست برای حمل و نقل عمومی تعداد ناوگان با ۵۰ درصد کاهش به ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس رسیده بود بشکلی که در بعضی شهرها یک دستگاه اتوبوس روزانه ۸۰۰ نفر مسافر را جابه جا می کرد.
معاون سازمان شهرداری های کشور در تشریح تقویت حوزه ناوگان تاکسیرانی، به ون های تاکسی اشاره کرده و اظهار می کند: در حوزه تاکسی ون ها طی ۸ تا ۱۰ سال قبل نوسازی اتفاق نیافتاده بود و ناوگان فعلی بشدت فرسوده شده بود. بر همین مبنا قرارداد ساخت ۵۰۰۰ تاکسی ون ایرانی در داخل کشور منعقد شده که ۷۰ درصد هزینه ساخت آن بعنوان سهم دولت پرداخت شده است؛ البته در یک بازه زمانی طولانی این مبلغ از جانب متقاضی بازگشت داده می شود که برای مدل بازگشت آن با بررسی همه شرایط درحال جمع بندی هستیم.



تعداد ون های تحویلی به شهر های کشور به ۳۰۰۰ دستگاه می رسد
معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور می گوید: حدود ۱۲۰۰ دستگاه تاکسی ون تابحال تحویل داده شده است که بعد از بکارگیری در راه راهپیمایی اربعین به متقاضیان تحویل داده شد و شاهد چهره جدیدی در شهرها بودیم، ان شاءالله در آینده با تحقق منابع ارزی هم ۱۸۰۰ دستگاه ون جدید تحویل داده خواهد شد تا تعداد ون های تحویلی به ۳۰۰۰ دستگاه برسد.




منبع:

1402/09/27
11:33:57
0.0 / 5
476
تگهای خبر: پروژه , خدمات , دستگاه , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران بکسیها در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
بکسیها - اخبار اجتماعی
baxiha.ir - مالکیت معنوی سایت بکسیها متعلق به مالکین آن می باشد