مهر بررسی كرد؛

چرا دانش آموزان می توانند برای ۴ درس امتحان نهایی تک ماده کنند؟

چرا دانش آموزان می توانند برای ۴ درس امتحان نهایی تک ماده کنند؟

به گزارش بکسیها، آموزش و پرورش به جای توجه بیشتر به وضع عدالت آموزشی و رشد وضعیت نمرات امتحانات نهایی در همه مناطق، مبادرت به تغییر شرایط فارغ التحصیلی کرده است.


به گزارش بکسیها به نقل از مهر، سال قبل بود که انتشار نمرات دانش آموزان در امتحانات نهایی با موجی از واکنش ها مواجه گردید. برای اولین بار قاسم احمدی لاشکی؛ معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش از اُفت دو نمره ای معدل دانش آموزان در امتحانات نهایی خرداد سال ۱۴۰۲ اطلاع داد. وضعیت نامناسب قبولی ها در امتحانات نهایی و افت شدید نمرات انتقادهایی را برای وزارت آموزش و پرورش به همراه داشت و عده ای مجدداً از نبود عدالت آموزشی نوشته و گفتند. اواخر سال قبل محمد مهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گفت و گویی از تغییرات در برگزاری امتحانات نهایی و تسهیل در فارغ التحصیلی دانش آموزان اطلاع داد. او این مورد را بیان کرد که شورایعالی آموزش و پرورش هم این پیشنهاد معاونت آموزش متوسطه را تأیید کرده است. بر طبق این مصوبه، دانش آموزان می توانند برای چهار عنوان درس نهایی که نصاب قبولی را کسب نکرده اند از «تبصره»، استفاده نمایند. در گذشته، اگر دانش آموزی معدل بالای ده گرفته بود؛ حتی اگر دو عنوان درس نهایی و دو درس غیر نهایی را نمره زیر ۱۰ و بالای ۷ (بین ۷ تا ۱۰) کسب می کرد، با شرط داشتن معدل بالای ۱۰ می توانست با استفاده از تبصره، فارغ التحصیل شود. معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در مورد علل تأیید این مورد گفته بود؛ با عنایت به این که عمده دروس پایه های دهم و یازدهم هم نهایی شده، معاونت آموزش متوسطه پیشنهاد کرد تا ۲ عنوان دروس «غیرنهایی» هم «نهایی» منظور شود؛ بدین ترتیب با موافقت کمیسیون معین شورایعالی آموزش و پرورش، مقرر شد دانش آموزان بتوانند جهت فارغ التحصیلی، برای ۴ عنوان درس نهایی از این تبصره استفاده نمایند.
در حالی که وزارت آموزش و پرورش باید توجه خویش را بر ارتقای کیفیت آموزشی قرار دهد؛ شورایعالی آموزش و پرورش به دنبال فارغ التحصیلی محصلان است تا به هر ترفندی و علیرغم کیفیت پایین آموزش عرضه شده در استانهای محروم یا کمتر برخوردار، این افراد از مدرسه خارج شوند؛ به امید این که در بازار کار یا جای دیگری آینده خویش را جست وجو کنند. در واقع عمده این تغییرات ناشی از همان تصمیم شورایعالی انقلاب فرهنگی است که ارزش نمرات امتحانات نهایی و سوابق تحصیلی را در پذیرش دانشگاه ها تا ۶۰ درصد افزایش داد. امانی دبیرکل شورایعالی آموزش و پرورش در گفت و گویی هم همین مبحث را بیان کرد و اظهار داشت: خیلی از مصوبات اخیر در رابطه با ایجاد سابقه تحصیلی در جهت تسهیل مصوبه کنکوری شورایعالی انقلاب فرهنگی است. پیشنهاد اخیر اینست که طبق تک ماده؛ اگر دانش آموزی حداکثر در چهار عنوان درسی نمره ۷ و بیشتر کسب کند و معدل کل وی هم حداقل ۱۰ باشد، فارغ التحصیل شناخته می شود. سال قبل در نخستین سال محاسبه معدل امتحانات نهایی در پذیرش دانشگاه ها، متأسفانه شاهد اُفت نمرات دانش آموزان بودیم، کیفیت سوالات امتحانات نهایی و نبود عدالت آموزشی شد تا سال قبل میانگین نمرات در شاخه نظری ۱۱.۶۲ و سال جاری به ۱۰.۰۲ رسید. حالا آموزش و پرورش که در راه خود باید وضعیت امتحانات نهایی را بهبود بخشد و سوالات امتحانات نهایی را به شکلی طراحی کند که تنها دانش آموزان برتر قادر به پاسخگویی صحیح و کامل به سوالات باشند؛ شاهد افت نمرات و مردودی خیلی از دانش آموزان خصوصاً در مناطق محروم و کمتر برخوردار بوده است. برای همین هم آموزش و پرورش به جای ارتقای وضع عدالت آموزشی و رشد وضعیت نمرات امتحانات نهایی در همه مناطق، مبادرت به تغییر شرایط فارغ التحصیلی و محاسبه چهار درس زیر ده کرده است تا نوجوانان و محصلان بدون بهبود وضعیت تحصیلی از مدرسه بیرون بروند و جای دیگری به دنبال آینده خود بگردند. باید منتظر ماند و دید تصمیم جدید شورایعالی آموزش و پرورش تا چه میزان در افت نمرات دانش آموزان در امتحانات نهایی اثر گذار خواهد بود.

1403/01/29
14:11:36
0.0 / 5
377
تگهای خبر: آموزش , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران بکسیها در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
بکسیها - اخبار اجتماعی
baxiha.ir - مالکیت معنوی سایت بکسیها متعلق به مالکین آن می باشد