سالاری:

اولویت اصلی سازمان تأمین اجتماعی در قسمت بیمه ای تحول دیجیتال است

اولویت اصلی سازمان تأمین اجتماعی در قسمت بیمه ای تحول دیجیتال است

به گزارش بکسیها، سرپرست سازمان تأمین اجتماعی ضمن اشاره به این که اولویت اصلی سازمان در قسمت بیمه ای تحول دیجیتال است، اظهار داشت: طرح ۳۰۷۰ که در دوره گذشته شروع شد را با جدیت بیشتری دنبال می نماییم.


به گزارش بکسیها به نقل از مهر، مصطفی سالاری سرپرست سازمان تأمین اجتماعی در اولین نشست شورای معاونان سازمان تأمین اجتماعی در دوره جدید مدیریتی با تاکید بر لزوم ارتباط مستمر میان مدیران ستادی و مدیران سراسر کشور اظهار نمود: شرایط پیشروی سازمان باآنکه با چالش هایی همراه می باشد اما به نحوی نیست که قابل مدیریت نباشد. در سال ۱۴۰۰ به سبب مدیریت نقدینگی تلاش بر این بود تا تعهدات سازمان بموقع صورت گیرد و با استفاده از روش های مختلف تأمین مالی همچون تسهیلات بانکی، دارایی های سازمان هم حفظ شده و واگذار نشود. وی ادامه داد: در آن سال ما در پرداختی به حوزه درمان به روز بودیم؛ حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان از بانک رفاه تسهیلات دریافت کردیم و همزمان به منظور انجام تعهدات سازمان، ۱۲۳ هزار میلیارد تومان در چارچوب سهام و تأدیه مطالبات از دولت، تأمین مالی انجام دادیم اما به سبب جلوگیری از واگذاری دارایی ها، این بدهی را حفظ کردیم. سالاری ضمن اشاره به این که اولویت اصلی سازمان در قسمت بیمه ای تحول دیجیتال است، خاطرنشان کرد: ضروری است طرح ۳۰۷۰ که در دوره گذشته شروع شده را با جدیت بیشتری دنبال و تکمیل نماییم و در این راه، صرف مکانیزه کردن خدمات موجود به معنای تحول دیجیتال نیست. باید مداخله انسانی را در فرایند ارائه ی خدمت به صفر برسانیم تا همه فعالیتها به شکل خودکار اتفاق بیفتد. وی افزود: اگر قرار باشد همان معایب رجوع حضوری در کار باشد این را نمی توان تحول دیجیتال نامید. در این بحث پیشبرد مبحث به شکل هفتگی و در تعامل با استان ها به نحوی ادامه خواهد یافت که خدمات به صورت کامل غیرحضوری شود و با بررسی وضعیت خدمات قبلی، خدمات جدید توسعه پیدا خواهد نمود. ضرورت بازبینی و ساماندهی یارانه های بیمه ای با رویکرد عدالت سرپرست سازمان تأمین اجتماعی با تکیه بر لزوم توجه بیشتر به روند وصول حق بیمه و لزوم اصلاحات در بحث منابع و مصارف، عنوان کرد: باید با جدیت و تلاش بیشتر آن چه در تقسیم وظایف به همکاران محول می شود انجام شده و انتظارات طبق برنامه ریزی برآورده شود. در مبحث منابع و مصارف، نیازمند ساماندهی یارانه های بیمه ای و نحوه توزیع این یارانه ها به نحوی هستیم که به شکل عادلانه و بدون ایجاد اشکال در منابع درآمدی سازمان باشد. وی ادامه داد: در این خصوص در برنامه هفتم تمهیداتی اندیشیده شده که شروع بسیار خوبی برای ورود به این حوزه است و ما باید از این احکام برنامه هفتم برای مدیریت و ساماندهی عادلانه یارانه های بیمه ای استفاده نماییم. در عین حال ظرفیتهای جدیدی مثل پلت فرم های دیجیتال حمل و نقل در نظر گرفته شده که باید بتوانیم با استفاده از آنها پوشش بیمه ای و منابع درآمدی را افزایش دهیم. طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع با هدف تحقق درمان رایگان، اولویت بخش درمان سازمان است سالاری ضمن اشاره به این که در بحث درمان مأموریت ها و چالش های سازمان سخت و هم مهم می باشد، عنوان کرد: در بحث نسخه الکترونیک اگر اصلاحات یا تکمله ای لازم است، معاونت درمان و مرکز فناوری اطلاعات نسبت به آن اقدام نمایند. در کنار این مأموریت های جدیدی هم داریم که یکی از آنها پزشک خانواده و نظام ارجاع است که با هدف تحقق درمان رایگان، رئیس جمهور محترم هم نسبت به آن مطالبه دارند. این بحث همواره در سازمان تأمین اجتماعی مطرح بوده و پیگیری شده است اما امروز از پشتیبانی دولت و شخص رئیس جمهور محترم برخوردار می باشد که امیدواریم با همکاری وزارت محترم بهداشت بتوانیم نتایج خوبی در این عرصه رقم بزنیم. وی ادامه داد: در درمان مستقیم تلاش بر اینست تا طبق برنامه ریزی ها، بدهی های سال ۱۴۰۳ تا پایان اسفندماه پرداخت شده و ان شا الله بدون بدهی معوق وارد سال ۱۴۰۴ شویم. کار دشواری است اما باید منابع لازم را تأمین نماییم چونکه خوش حسابی ما منجر به تکریم بیمه شدگان ما در رفتن به مراکز طرف قرارداد می شود. از این جهت وظیفه داریم با پرداخت بموقع به مراکز درمانی طرف قرارداد از حرمت بیمه شدگان و بازنشستگان سازمان صیانت نماییم. ضرورت تحقق واقعی خرید راهبردی خدمت با اصلاح روند مدیریت درمان مستقیم سالاری با تکیه بر این که رابطه مالی ما با درمان مستقیم، باید مشابه درمان غیرمستقیم باشد، اظهار داشت: رابطه سازمان با بخش درمان مستقیم هم باید به نحوی اصلاح بشود که مشابه با مدل خرید خدمت از مراکز درمانی طرف قرارداد برخورد شود تا عملکرد این مراکز متناسب باکیفیت مدیریت تنظیم شود و خرید راهبردی خدمت به معنای واقعی محقق شود. البته کماکان خدمات در مراکز درمان مستقیم به شکل «فرانشیز صفر» به بیمه شدگان عرضه می شود، اما باید بدانیم با تعرفه بخش عمومی غیردولتی هر استان با چه میزان بهای تمام شده ارائه ی خدمت می کند. وی ادامه داد: در درون استان ها هم باید مشخص باشد که بهای تمام شده ارائه ی خدمت در هر مرکز درمانی به چه صورت است. در واقع باید داده هایی برای مقایسه وجود داشته باشد و تصمیمات لازم در مورد اداره درمان استان یا مراکز درمانی به اقتضای شرایط دریافت شود. برای سه ماهه در نظر داریم با عنایت به عملکرد استان ها، علاوه بر پاداش، منابع حاصل از صرفه جویی منابع در هر استان، صرف اموری همچون پرداخت به همکاران شامل کادر اداری و درمان گردد و این سازوکار دائمی بر مبنای ضوابط خواهد بود و احتیاج به مجوز از مرکز ندارد. سرپرست سازمان تأمین اجتماعی افزود: اگر بتوانیم رابطه با مراکز درمانی ملکی را مانند درمان غیرمستقیم به همین شکل در بیاوریم، آنگاه خرید راهبردی خدمت معنادار خواهد بود. روابط متفاوت با مراکز درمانی سازمان اختلالاتی را در کار به وجود می آورد که اصلاح خواهد شد. ضرورت پیشبینی سازوکار برای قدردانی از واحدهایی که عملکرد بهتری دارند وی ادامه داد: رصد، کنترل و مدیریت حوزه مالی سازمان در همه سطوح و در همه معاونت ها برعهده معاونت مالی و پشتیبانی است. در این خصوص استثنایی وجود ندارد و ما آخرین وضعیت مالی همه واحدها را از معاونت مالی و پشتیبانی می خواهیم. این هاب مالی که با کمک مرکز فناوری اطلاعات راه اندازی شده باید اصلاح و تکمیل شود تا از این حیث ابزار فنی به صورت کامل در اختیار معاونت برنامه ریزی باشد. سرپرست سازمان تأمین اجتماعی با تاکید بر اهمیت برنامه ریزی مالی و نقش نیروی انسانی در تحقق برنامه ها اظهار داشت: پیشبینی منابع و مصارف نباید منحصر در پیشبینی های ماهانه باشد؛ یعنی غیر از ماه جاری باید تا آخر سال را پیشبینی نماییم و اگر تغییر در احکام ایجاد می شود باید با لحاظ آن تغییرات بدانیم که در هر ماه باقی مانده سال چه وضعی داریم. علاوه بر آن باید پیشبینی تقریبی سال آینده را هم داشته باشیم. باید یک سازوکار انگیزاننده را پیشبینی نماییم تا بتوانیم از زحمات واحدهایی که عملکرد بهتری دارند، تقدیر نماییم. اولویت شایسته گزینی در انتصابات و جذب نیروی انسانی متناسب با تحول دیجیتال سالاری با تکیه بر اولویت شایسته سالاری در انتصابات ماه ها و سنوات آینده و لزوم حرکت جدی بسمت شایسته گزینی اظهار داشت: در مورد منابع انسانی ما به دنبال شایسته سالاری هستیم و در این خصوص هم تمرکز ما بر استفاده از نیروهای درون سازمان است. به اندازه کافی در حوزه های مختلف سازمان نیروی انسانی داریم و هر جا که لازم باشد می توانیم از ظرفیت آنها استفاده نماییم. در مورد جذب نیرو که همکاران مطرح نمودند، از امروز جذب نیرو به ویژه در قسمت های غیر درمانی منوط به تأیید مرکز فناوری اطلاعات است. سرپرست سازمان تأمین اجتماعی اضافه کرد: این که ما ادعای حرکت بسمت تحول دیجیتال داشته باشیم و در عین حال نیروی انسانی به مجموعه اضافه نماییم منطقی نیست. فرایند قانونی جذب نیرو مشخص است و اگر قرار بر جذب باشد همان فرایند طی می شود، اما اصل لزوم جذب نیرو را فناوری اطلاعات باید تأیید کند. امکان دارد اثر این تصمیم در درمان کمتر باشد، اما در حوزه های دیگر حتما اثر جدی دارد. ایشان در ادامه اظهار داشت: مدیران در جلسات مختلف باید مسائل سازمان را به خوبی تبیین و تشریح کنند تا مدیران و مسؤلان استانی بدانند که اگر برای نمونه پرداخت حق بیمه مهلتی در نظر بگیریم، در نهایت مجبوریم که پرداخت به مراکز درمانی و به بازنشستگان را هم به همین میزان به تأخیر بیاندازیم و همه این ها به هم مرتبط می باشد. یقین دارم که اگر مدیران سازمان اطلاعات دقیق و با اعداد و ارقام به مسؤلان کشور بدهند، بخش اعظمی از باری که بر دوش آنهاست برداشته می شود. سرپرست سازمان تأمین اجتماعی در مورد برنامه های در ارتباط با معاونت حقوقی و پارلمانی اظهار داشت: در حوزه پارلمانی انتظار من اینست که تعامل ما با نمایندگان دوطرفه باشد تا طرح ها و لوایح با اعمال ملاحظات سازمان و شرکای اجتماعی پیش برود و در تعاملات هم موضع تخصصی سازمان در این مسائل حفظ شود. البته که همه نمایندگان دغدغه حوزه کارگری و بازنشستگی و شرکای اجتماعی ما را دارند، اما بیان ما می تواند در جهت گیری آنها مؤثر باشد. وی در مورد برنامه های مرکز فناوری اطلاعات سازمان اظهار داشت: تحول دیجیتال با تاکید بر توسعه طرح ۳۰۷۰، تکمیل هوشمندسازی در معاونت برنامه ریزی، تکمیل طرح های در ارتباط با سلامت الکترونیک و همکاری در بحث پزشک خانواده و نظام ارجاع مواردی است که از مرکز فناوری اطلاعات انتظار داریم. حتی ارجاع بیمار به پزشکان متخصص و موارد جزئی این چنینی باید در طرح پزشک خانواده تمهید و تدارک شود و این بدون همکاری فناوری اطلاعات غیر ممکن است. اما اگر جدیت و تلاش در این راستا باشد می توانیم بسمت اجرای طرح پزشک خانواده و درمان مجانی در سازمان تأمین اجتماعی حرکت نماییم. مأموریت شرکتهای زیرمجموعه سازمان حفظ ذخایر و افزایش سوددهی است سرپرست سازمان تأمین اجتماعی در مورد برنامه های در ارتباط با معاونت اقتصادی اظهار داشت: معاونت اقتصادی باید سود سالانه مورد انتظار از بنگاه های مستقیم را مشخص نماید و در بحث وصول مطالبات از دولت ورود جدی داشته باشد. سالاری ضمن اشاره به برگزاری مجمع سالیانه شرکت سرمایه گذاری تأمین (شستا) ضمن قدردانی از برگزاری این مجمع در هفته جاری اظهار داشت: در این جلسات خیلی مهم است که هم با سهامداران صادقانه برخورد نماییم و هم فضا را به درستی مدیریت نماییم که الحمدلله نشست سالیانه شستا از هر دو حیث به خوبی انجام شد. مدیریت محترم مجموعه شستا هم قول تحقق ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی سود برای سال آینده را داده است تا از این حیث بتوانیم سود سهام شستا و نقش آن در تأمین منابع سازمان را افزایش دهیم. سرپرست سازمان تأمین اجتماعی در ادامه اظهار داشت: من در مورد شستا، بانک رفاه و دیگر شرکتهای مستقیم تابع سازمان معتقدم که باید دو خدمت به ما عرضه کنند؛ یکی این که ارزش ذخایر ما که سرمایه بازنشستگان و بیمه شدگان است، حفظ کنند. دوم این که این سرمایه باید سود سالانه بیشتری برای مدیریت امور جاری سازمان تولید نماید. این دو مورد کل خدماتی است که باید از شرکت ها دریافت نماییم. وی ضمن اشاره به این که در این خصوص اساسا باید راهبردی فکر نماییم، عنوان کرد: هم شستا، هم بانک رفاه و هم سایر شرکت ها ظرفیتهای در اختیار و برای سازمان تأمین اجتماعی هستند نه بالعکس. ما خدمات دهنده یکطرفه به این مجموعه ها نیستیم، باآنکه باید استقلال حرفه ای آنها هم حفظ شود. سالاری اضافه کرد: ما باید وضع موجود را صادقانه برای ذی نفعان تشریح نماییم و در عین حال بکوشیم که انتظارات آنها را برآورده نماییم. اگر بحث متناسب سازی مطرح می شود، نسبت تعهدات قانونی ما و توقع جامعه هدف باید تشریح شود. باید بتوانیم اولاً انتظارات را در یک قالب ممکن تعریف نماییم و ثانیاً منابع لازم را فراهم نماییم و این مسیر را تا آخر سال به خوبی پیش برویم.


منبع:

1403/07/30
09:24:05
0.0 / 5
242
تگهای خبر: خدمات , دیجیتال , سرمایه , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران بکسیها در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴
بکسیها - اخبار اجتماعی
baxiha.ir - مالکیت معنوی سایت بکسیها متعلق به مالکین آن می باشد