۶۲۳۱ درخواست مردمی در سامانه سامع قوه قضاییه

۶۲۳۱ درخواست مردمی در سامانه سامع قوه قضاییه

به گزارش بکسیها، مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضاییه اظهار داشت: ۶۲۳۱ درخواست مردمی در سامانه سامع قوه قضاییه به ثبت رسید.


به گزارش بکسیها به نقل از مهر، ارتباط مستقیم و بدون واسطه با مردم، تکریم ارباب رجوع، رسیدگی دقیق و عادلانه به پرونده ها از سیاست های قوه قضاییه بوده و عمده ترین وظایف مسؤلان قضایی استماع بدون واسطه مشکلات حقوقی و قضایی مراجعان جهت رفع مشکلاتشان است. میز خدمت و جلسات ملاقات مردمی هر هفته و به صورت منظم در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه، مجتمع های قضایی، دادگستری کل استان ها و شهرستان ها برگزار می گردد تا مردم مشکلات و دغدغه های خویش را با مسؤلان قضایی در بین بگذارند. بر همین مبنا مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه بیشتر از سایر ادارات و برخی نهادهای قضایی، عمده ترین مشکلات قضایی را استماع و به افراد، نهادها و مراجع ذی ربط انتقال می دهد به صورتی که بیشترین درخواست های مردمی دیدار و ملاقات با ریاست قوه قضاییه و مسئولین عالی قضایی است. خیلی از مردم به اداره ی کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه رجوع می کنند و خواهان دیدار با معاونان، مسؤلان عالی رتبه و شخص رئیس قوه هستند ازاین رو خواسته های خویش را به قضات مستقر و یا کارشناسان حقوقی مطرح کرده و خیلی از آن خواسته ها را جهت ضبط مطالب، به رشته تحریر درمی آورند. برگزاری میز خدمت و جلسات ملاقات مردمی هر هفته و به صورت منظم در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه، مجتمع های قضایی، دادگستری کل استان ها و شهرستان ها برگزار می گردد که غیر از کم کردن فاصله مردم با مسؤلان قضایی به شهروندانی که مسافت طولانی با مراکز قضایی دارند، کمک می نماید تا در این جلسات بتوانند مشکلات و دغدغه های خویش را با مسؤلان قضایی در بین بگذارند. موارد مهم، قابل تأمل، چالشی و یا غامض به سمع و نظر مدیرکل ارتباطات مردمی یا استحضار رئیس حوزه ریاست قوه قضاییه می رسد. وجود این نهاد به منظور استماع، دریافت اطلاعات و بررسی معضلات مردم و متقابلاً تلقین حس اعتماد و اطمینان به مراجعین که نهادی برای گوش سپردن و شنیدن سخنان و درد و دل های مردم بوده فی نفسه پرارزش است. در همین جهت رئیس قوه قضاییه دوشنبه (۲۸ اسفند) در نشست شورایعالی قوه قضاییه بیان کرد که در رسیدگی به امور قضایی مردم باید نهایت دقت و سرعت اِعمال شود؛ باآنکه حجم و سختی کار زیاد است و توقعات هم از مجموعه قضایی بالاست، اما مع ذلک ما باید برای رضای خدا و در جهت منافع مردم و کشور، نهایت تلاش را در انجام مسئولیت خود داشته باشیم و این مسئولیت را به نحو احسن انجام دهیم؛ بنابراین مسؤلان قضایی به هیچ وجه در پیشبرد امور مردم تأخیر نیندازند و این امور را به فردا و یا زمان آتی موکول نکنند. مقامات و مسؤلان و کارکنان قضایی، حُسن خلق با مردم و ارباب رجوع را سرلوحه کاری خود قرار دهند و پیوسته در تکریم ارباب رجوع کوشا باشند. به همین دلیل رئیس قوه قضاییه در ایام ۲۸ و ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ و اول تا سوم فروردین ۱۴۰۳ در بین نمازگزاران مساجد غرب، جنوب و شمال تهران حضور یافت و بعد از اقامه نماز تا ساعت ها مشکلات آنها را مورد بررسی قرار داد. حجت الاسلام والمسلمین اژه ای سال قبل به مقامات و مسؤلان قضایی هم برای حضور در مساجد و اجتماعات مردمی و رسیدگی بدون واسطه و مستقیم به مسائل و مشکلات مردم دستوراتی صادر کرده است. ارشاد حضوری مراجعان در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه سید علی اصغر رفاهی در گفتگو با میزان در رابطه با ملاقات های مردمی صورت گرفته در آذرماه سال ۱۴۰۳ در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه، اظهار نمود: از نگاههای واحد پاسخگویی، توجه عمیق تر و بیشتر به جنبه های حقوقی مسائل مطروحه و ارشاد متقاضیان است. واحد ارشاد و معاضدت حقوقی هم اکنون علاوه بر قضات مختلف مستقر در این اداره کل، یک کارشناس حقوقی ثابت هم در مجموعه وجود دارد که نسبت به راهنمایی و ارشاد حقوقیِ مراجعین اقدام می کند. وی ادامه داد: در رابطه با مراجعان حضوری، نتیجه نامه نگاری ها به استان دریافت و در رابطه با مکاتبات صورت پذیرفته و همینطور پاسخ هایی که از استان ها به این اداره کل ارسال می شود و جهت پرهیز از حضور مراجعان، واحد پاسخگویی تلفنی به مردم هم تعبیه شده است. مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضاییه بیان نمود: در آذرماه ۱۴۰۳ برای ۳ هزار و ۸۹۹ نفر مشاوره حضوری صورت گرفته و موارد لازم به مراجع قضایی منعکس شده است. رفاهی افزود: میانگین زمان انتظار برای مکالمه با مشاور به شکل حضوری در این ماه ۱۰ دقیقه بوده است. پاسخگویی تلفنی وی بیان نمود: به منظور اطلاع رسانی به مراجعان و چگونگی اطلاع آنها از شماره، تاریخ و مرجع ارسال مکاتبه ای انجام شده بابت درخواست آنها، شماره تلفن ۱۲۹، گزینه ۴ درنظر گرفته شده است، مراجعان حداکثر ظرف مدت ۲ هفته از تاریخ رجوع می توانند با گرفتن این شماره از مکاتبه انجام شده در رابطه با درخواست های خود با خبر شده و شماره، تاریخ و نام مرجع مکاتبه شده را دریافت و نسبت به پیگیری درخواست خود اقدام نمایند. مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضاییه اظهار نمود: در آذرماه مجموعاً تعداد ۸۲۹ مورد تماس تلفنی (به مدت زمان ۱ هزار و ۶۴۸ دقیقه مکالمه) با این اداره کل برقرار شده و شماره و تاریخ نامه ارسالی و مرجع دریافت کننده درخواست به متقاضیان اعلام شده است. رفاهی افزود: در ماه های اخیر و به دنبال همکاریهای گسترده ی مراجع قضایی (به ویژه شهرستان ها) و نهادهای تابعه با اداره کل ارتباطات مردمی در رابطه با ارجاعات سامع، به صورت مرتب پاسخ های گوناگونی در ارتباط با درخواست های مردمی از این مراجع دریافت می شود که این پاسخ ها توسط کارشناسان بخش سامع، ملاحظه و در صورت ضرورت کل یا قسمتهایی از پاسخ دریافتی به اطلاع متقاضی رسانده می شود. وی بیان نمود: در آذرماه ۱۴۰۳ تعداد ۶ هزار و ۲۳۱ مورد درخواست در سامانه اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه (سامع) ثبت شده است؛ که در مقایسه با ماهِ پیشین نشانگرِ افزایش ۴۱ درصدی موارد ثبت شده در تارنما است. مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضاییه، اظهار داشت: روزانه علاوه بر اداره پاسخگویی، تعدادی افراد خواستار ملاقات با مدیرکل ارتباطات مردمی هستند که از آن اداره به دفتر مدیریت هدایت می شوند. در همین زمینه مدیر کل ارتباطات مردمی از ساعت ۷ بامداد الی ۱۷ فقط به ملاقات و دیدار مردمی می پردازد. همینطور برای برخی افراد اقدام فوری یا اقناع حقوقی ضروری است که به فراخور به معاون مدیرکل یا سایر ادارات زیرمجموعه هدایت می شوند. علاوه بر این، معمولا نمایندگان تجمع کنندگان هم جهت پیگیری خواسته خویش مراجعاتی داشته که به اداره ارتباطات و ملاقات ها رجوع می کنند. رفاهی بیان نمود: تعداد افراد ملاقات شده توسط مدیرکل ۴۹۱ نفر، معاون مدیرکل ۹۴ نفر، رئیس اداره ارتباطات و ملاقات ها ۸۰ نفر، رئیس اداره بررسی و ارشاد قضایی ۱۷۰ نفر، رئیس اداره پیگیری و رسیدگی به گزارشات ۸ نفر، رئیس اداره پاسخگویی ۵۷۳ نفر که در مجموع ۱ هزار و ۴۱۶ نفر ملاقات شده اند. وی افزود: قضات مستقر در اداره پاسخگویی هم به تعداد ۱ هزار و ۲۱۸ درخواست های مردمی ارجاع شده رسیدگی کردند. همینطور توسط یکی از کارشناسان حقوقی مستقر در اداره پاسخگویی هم تعداد ۲۳۱ مورد ارشاد قضایی صورت پذیرفت.

1403/10/27
12:01:47
0.0 / 5
28
تگهای خبر: تلفن , مكالمه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران بکسیها در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۱
بکسیها - اخبار اجتماعی
baxiha.ir - مالکیت معنوی سایت بکسیها متعلق به مالکین آن می باشد