در گزارش كمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران مطرح شد
از پایش و لطمه شناسی خروجی های طرح كاهش آلودگی هوا تا بازبینی پروژه نیمه كاره ترمینال شرق
به گزارش بكسیها رئیس كمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران از برگزاری 154 جلسه رسمی كمیسیون حمل و نقل ظرف مدت سه سال قبل اطلاع داد.
به گزارش بکسیها به نقل از ایسنا، محمد علیخانی در دویست و سی و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در ارائه گزارشی سه ساله از عملکرد کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران که به صورت فایل صوتی پخش گردید، اظهار داشت: کمیسیون حمل و نقل شورا ظرف سه سال قبل ۱۵۴ جلسه رسمی با موضوعات عمرانی و حمل و نقلی داشته و صدها جلسه در حوزه پایش و نظارت بر حسن عملکرد معاونت و بخش های اجرایی با هدف مدیریت پروژه های عمرانی و ترافیکی پایتخت و در راه صحیح و جلوگیری از وقوع انحرافات و تصمیمات سلیقه ای در شرایط کمبود منابع مالی داشته است.
وی ادامه داد: نتیجه این بررسی ها و تلاش ها ۳۳ تذکر رسمی به شهردار تهران از طرف بنده و صدها مکاتبه و پیشنهاد بوده، در حوزه قانونگذاری طرح ها و لوایح در رابطه با عمران و حمل و نقل شهری ۳۷ مصوبه از جانب کمیسیون حمل و نقل بعنوان کمیسیون اصلی در صحن شورا مطرح و مصوب شده است.
وی در تشریح بعضی از مهمترین این مصوبات نیز اظهار داشت: تدوین و ابلاغ برنامه عملیاتی اولویت محور و تحقق پذیر با اولویت اصلی توسعه حمل و نقل همگانی، ایجاد ردیف بودجه جدید برای توسعه سیستم های حمل و نقل انبوه بر بوسیله واریز کلیه درآمدهای حاصل از صدور پروانه به نفع ایجاد زیرساخت های مترو، به روزرسانی مصوبات شورا در موضوع پارک حاشیه ای و پارکینگ عمومی با رویکرد اقتصادی شدن سرمایه گذاری بخش خصوصی در توسعه پارکینگ، رده بندی پارکینگ های عمومی، بهره مندی از تجهیزات هوشمند در مدیریت، توسعه مدیریت هوشمند بر معابر، پارک های حاشیه ای و رده بندی معابر برای پارک های حاشیه ای با هدف ایجاد عدالت در استفاده از زیرساخت های شهری برای همه شهروندان و تدوین تصویب برنامه عملیاتی ایمنی حمل و نقل دانش آموزان انجام شده است.
وی اشاره کرد: پایش و لطمه شناسی خروجی های طرح کاهش آلودگی هوا و اصلاح اشکالات این طرح بوسیله مصوبات شورا از دیگر مواردی بود که توسط این کمیسیون مورد پیگیری قرار|گرفت. بی شک پیگیری ها در حوزه کنترل آب های سطحی اگر به همراه تلاش شهرداری و پیگیری کمیسیون عمران شورا ظرف سال های گذشته در تهران نبود شاهد حوادث بسیار ناگواری در حوزه سیل می بودیم. پیگیری قوانین و مصوبات مربوط به تعهدات دستگاه های دولتی در برای کمک به حمل و نقل عمومی که تنها بخش محدودی از آنها تحقق پیدا کرده، بیشتر آنها در حال پیگیری است. بررسی و بازبینی پروژه نیمه کاره ترمینال شرق که با کمک کمیسیون فرهنگی برای تبدیل آن به قطب گردشگری و حمل و نقلی در شهر تهران گام برداشته شد نیز از دیگر اقدامات کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران بوده است.
علیخانی اشاره کرد: تدوین و تصویب پروتکل حمل و نقل عمومی در دوره کرونا توسط این کمیسیون و در همین ایام انجام شد و به تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا رسید که هم اکنون در تهران ملاک عمل شده است. همین طور پیشنهاد کمیسیون در مورد پیشنهاد طرح ترافیک در دوره کرونا هر چند که با وقفه هایی روبرو شد؛ اما نهایتا برگشتند به موضوعی که توسط کمیسیون و معاونت حمل و نقل و ترافیک و پلیس راهور تهران بزرگ به تصویب رسیده بود.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از صحبت های خود به لطمه های جدی حوزه مدیریت شهری اشاره نمود و اضافه کرد: هر کاری فلسفه ای اساسی و بعد عملی دارد. بعد عملی کار ما نیز در هم اندیشی ها، جلسات و در جریان مصوبات به آن می رسیم. اینها بخش جدایی ناپذیری از کار ماست.
وی ادامه داد: قصد ندارم به صورت کلیشه ای و پوپولیستی از مردم بگویم، در خصوص اینکه ما خادمان آنها هستیم؛ اما بسیار جدی و صادقانه باید به این فکر نماییم که برای این مردم که به ما اعتماد کردند و مسئولیت به ما سپرده اند علاوه بر مصوبات و پیگیری ها در اجرا و حوزه مدیریت شهری چه اقداماتی کردیم که احساس کنند راه پر سنگلاخ برای آنها کمی هموارتر شده و تا چه میزان تکریم ارباب رجوع در حرکات و سکنات ما رعایت شده است.
علیخانی افزود: آن معاونت حوزه شهرسازی که حتی برای شنیدن صحبت فردی که عضو شورا برای آن درخواست داده است بعد از شش ماه با واسطه های دیگر فرد را می پذیرد با مردم دردمند چه می کند. آن معاونی که مصوبه شورا را به هیچ می گیرد و حتی با شورا و نمایندگان مردم رفتار غرور آمیز دارد با مردم چه می کند؟.
وی اشاره کرد: پاسکاری پرونده ها در شهرداری رایج شده، اختیارات مناطق از شهرداران صلب شده و گویی ماموریت برخی مدیران تعطیلی فعالیت ها در عمل است. شهردارانی که اختیارات آنها صلب شده از آنها چه انتظاری می توان داشت؛ چرا برخی مدیران بجای اینکه موفقیت خودرا در همراهی مردم و نمایندگان مردم ببینند به دنبال زد و بند برای به خیال خود موقعیت های بعدی هستند. در این شهر صدها پروژه با پول و آبروی مردم به بهره برداری رسیده، عده ای از مدیران نمایش خودرا تمام کردند و این پروژه ها را افتتاح کردند، عکس و فیلم گرفتند ولی حالا کسی نمی پرسد چه بر سر طلبکار این پروژه ها آمده است. کسی نمی پرسد چه خانواده هایی به خاک سیاه نشسته اند و بدبخت شدند.
وی افزود: برخی مدیران بجای حل این مشکلات می گویند به شورا چه ربطی دارد که کار مردم را پیگیری کند هر کس شکایت دارد به دستگاه قضایی مراجعه کند اما برای چه به دستگاه قضایی شکایت کند. چون با زد و بند ممکنست در بعضی محاکم برخی موفق شوند و چند برابر از شهرداری مطالبه کنند و نهایتا حساب شهرداری را مسدود کنند. منافع چه کسانی در حل نشدن اینگونه پرونده هاست.
علیخانی با تاکید بر ضرورت بازبینی در بعضی ضوابط قدیمی همچون ضوابط باغات اظهار داشت: انطباق ضوابط با واقعیت های صحنه به دور از شعار از ضروریات است. اساسا چیزی ضروری تر از حفظ محیط زیست و باغات نیست اما نه باغی که وجود خارجی ندارد. برخی دوست دارند بجای دیدن آنچه اتفاق افتاده به حفظ باغاتی خوش کنند که تنها روی کاغذ است و مدت ها وجود خارجی ندارد و میراث آن سرگردانی مردم است پس بهتر است نه فقط در این عرصه بلکه بسیاری ضوابط گذشته بازبینی شود تا از بار دشواری برخی تصمیمات برای شهروندان بکاهیم.
منبع: baxiha.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران بکسیها در مورد این مطلب