رئیس مركز سنجش و پایش كیفیت آموزش و پرورش خبر داد؛

تلاش آموزش و پرورش در جهت تقویت فرهنگ پاسخگویی

تلاش آموزش و پرورش در جهت تقویت فرهنگ پاسخگویی

به گزارش بکسیها رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت وزارت آموزش و پرورش ضمن اشاره به تلاشِ این نهاد برای شفاف نمایی نقاط ضعف و قوت، اظهار داشت: تقویت فرهنگ پاسخگویی در آموزش و پرورش هدف ماست.


به گزارش بکسیها به نقل از مهر، خسرو ساکی ضمن اشاره به اینکه بسته های تحولی برای اجرای سند بنیادین تدارک دیده شده است و یکی از آنها به پایش و ارزیابی ملی نظام آموزش و پرورش اختصاص دارد، اظهار داشت: رویکرد این سند تدوین کیفی است. وی اهداف مرکز سنجش آموزش و پرورش را ناظر بر شفاف سازیِ عملکرد اجزا و عناصر آموزشی و هم شناسایی نقاط قوت و تهدید های نظام آموزشی دانست و اضافه کرد: تقویت فرهنگ پاسخگویی در آموزش و پرورش از دیگر اهداف ماست. هر بخش از نظم آموزش و پرورش باید به یک مدیریت عالی پاسخگو باشد و در مجموع به جامعه و مسئولین پاسخگویی داشته باشد. وی خودتنظیمی در زیر نظام های سند تحول و افزایش کارایی نظام آموزشی و هم اطمینان بخشی به ذی نفعان را از دیگر کارکردهای مرکز مورد مدیریت خود برشمرد و اظهار داشت: بر این اساس برای روشن کردن اهداف، نظام آموزشی را تقسیم بندی کرده ایم. ساکی یکی از این دسته های تقسیمی را "درون داده ها" خواند که شاخصهای در ارتباط با نیروی انسانی، دانش آموز، برنامه درسی و مفاد آموزشی و مدیریت و بودجه و معیشت کارکنان را در بر می گیرد و تصریح کرد بازه زمانی این اقدامات سالهای ۹۵ تا ۹۹ بوده است. وی افزود: در هر یک از این شاخص ها، تغییرات آموزش و پرورش را می سنجیم چونکه عوامل انسانی به لحاظ کیفی و کمی نقشی تعیین کننده در یاد دهی دارند. پوشش و تراکم دانش آموزی و هم گذر تحصیلی در ارتقا یا کاهش کیفیت اثر گذار است. رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت وزارت آموزش و پرورش عنصر فرایندها در نظام آموزشی را از دیگر دسته بندی های مورد نظر آموزشی دانست و در این باره اظهار داشت: عنصر فرایندها ناظر بر رهبری و مدیریت آموزشی است که یاد دهی و یادگیری متداول را در بر دارد و به فوق برنامه های تربیتی و راهنمایی و مشاوره را شامل می شود. ساکی اظهار داشت: نتیجه درون دادها و فرایندها باید خویش را در برون دادهای واسطه ای و نهایی نشان دهد و جهت بررسی اینکه آیا در راه برون دادهای نهایی حرکت می نماییم یا خیر، باید به شاخصهای کمیِ برون داد های واسطه ای اتکا کرد. وی افزود: همچون شاخصهای برون داد واسطه ای، بحث نمرات و درصد قبولی دانش آموزان در پایه های مختلف تحصیلی مدنظر است و از سویی تکرار پایه یا ترک تحصیل و هم درصد ماندگاری دانش آموزان تا انتهای دوره و میانگین طول دوره تحصیلی دانش آموزان، است. عناصر دیگری نظیر برون داد نهایی و پیامدها هم باید در رازیابی ملی نظام آموزش و پرورش مورد توجه باشد.


منبع:

1399/11/18
10:45:46
0.0 / 5
438
تگهای خبر: آموزش , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران بکسیها در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲
بکسیها - اخبار اجتماعی
baxiha.ir - مالکیت معنوی سایت بکسیها متعلق به مالکین آن می باشد