گزارش بكسیها؛
یك سال از آموزش غیرحضوری گذشت غیرمنتظره، پرچالش و ناتمام
به گزارش بکسیها یک سال است که آموزش ها غیرحضوری شده و اگر چند روز که دانش آموزان غیراختیاری به مدارس رفتند را حساب نکنیم، حالا شاید باید گفت کرونا هزینه سنگینی روی دست تعلیم و تربیت گذاشته است.
خبرگزاری مهر - گروه جامعه: در نخستین روزهای اسفند ۹۸ در حالیکه آموزش روال عادی خویش را طی می کرد، قرار بود برای ایام نوروز دانش آموزان عشایری سفرنامه کوچ بنویسند، دانش آموزان ابتدایی به جای تکلیف نوروزی در دومین سال پی در پی عید و داستان را تجربه کنند، دانش آموزان متوسطه کمی بیشتر به فکر درس و مشق خود باشند و دانش آموزان پای کنکور خواندن جدی تر دروس را پی بگیرند، فرهنگیان در سامانه ثبت نام اسکان فرهنگیان برای نوروز جا رزرو کنند و در حالیکه رسانه ها درباره موضوعات روتین مبتلا به آموزش و پرورش همچون رتبه بندی معلمان، انتصاب مدیران، به کجا رسیدن بازسازی مدارس در مناطق سی زده و… را پیگیری کنند و خبرگزاری مهر در همان روزها یکی از گزارش هایی که پیگیری می کرد تراکم بالای کلاس های درس بزرگترین دشمن نظام یادگیری، ناگهان و بی مقدمه از سوم اسفندماه مدارس و آموزش گرفتار دگرگونی شد؛ دگرگونی که کسی حدس نمی زد به مدت یک سال بر همان پاشنه بچرخد و پس از یکسال هم آخر این تغییر مشخص نباشد؛ تغییری که مهم ترین نمودش را می توان در کوچ آموزش به فضای مجازی و دوری بچه ها از کلاس و معلم و همکلاسی برشمرد.سوم اسفندماه؛ آغاز تعطیلات مدارسدوم اسفندماه بود که به دنبال برگزاری انتخابات و تنها سه روز بعد از اعلام ورود کرونا به کشور، ابتدا به خاطر اینکه خیلی از مدارس شعب دریافت رأی برای انتخابات مجلس شورای اسلامی بودند و باید ضدعفونی می شدند، به مدت دو روز تعطیل شدند در قم تمام مدارس و در استان تهران و چندین شهر مدارس به کلی تعطیل شدند. اما این تعطیلات دیگر تا آخر سال ۹۸ بازگشایی به دنبال نداشت. این در حالی بود که محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش یک اسفندماه با اشاره به اینکه از لحظه اعلام خبر ورود کرونا به قم در هماهنگی کامل با وزارت بهداشت هستیم، اظهار داشت: با آقای نمکی هم صحبت کردیم و تمام پروتکل ها و تشریفات اعلام شده از جانب این وزارت خانه را دنبال می نماییم. هم چنین در صورت احتیاج به تعطیلی مدارس یا نصب تجهیزات خاص برای جلوگیری از شیوع این بیماری در مدارس هم کلیه اقدامات را در دستور کار خواهیم داشت. به قول حاجی میرزایی در صورت اعلام وزارت بهداشت برای لزوم تعطیلی مدارس در کشور این اقدام از جانب آموزش و پرورش صورت خواهد گرفت. وی در مورد زمان تعطیلی مدارس در انتهای سال هم خاطرنشان کرد: با عنایت به تعطیلات ناخواسته ای که طی این مدت اتفاق افتاده است مدارس تا آخرین روز کاری دایر هستند و دانش آموزان باید برای جبران عقب ماندگی های سال تحصیلی جاری در مدارس حضور پیدا کنند. هم چنین پیشنهاد دادیم ساعاتی به تدریس روزانه افزوده شود، چون که مدت زمان آخر سال محدود خواهد بود و بیش از اندازه معینی امکان ادامه کار را نداریم.
گرچه نه اولیا، نه مربیان و نه دانش آموزان تصوری از چنین تعطیلات گسترده ای نداشتند و حتی وزیر آموزش و پرورش هم آنرا موقتی می دید اما این گونه نبود که آموزش و پرورش نداند که کرونا احتمالاً مشکلی جدی نخواهد بود. در همان اول اسفند علی باقرزاده در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این پرسش که آیا در مدارس اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با ویروس کرونا انجام شده، اظهار داشت: یکی از مراکزی که از ابتدا با برنامه ها و سفارش های وزارت بهداشت همراهی لازم را کرد، مدارس بودند و معاونت تربیت بدنی و سلامت هم در این رابطه دستورالعمل هایی تهیه و به همه مناطق و مدارس ابلاغ نمود. مدیران مدارس، معلمان و دانش آموزان هم در جریان اخبار این بیماری هستند و به تذکراتی که در مورد سلامت آنها داده می شود، عمل می کنند. وی افزود: مسؤلان محلی در مورد اقدامات پیشگیرانه تدابیر لازم را پیشبینی کرده اند که آموزش و پرورش هم بعنوان یکی از دستگاههای اجرایی تکالیف لازم را در مورد کنترل و جلوگیری از این ویروس انجام داده است. وی ضمن اشاره به اینکه ضوابطی از گذشته در مورد اینکه اگر یک کلاس درس چه تعداد دانش آموز مبتلا به یک بیماری (حال این بیماری آنفلوانزا باشد یا بیماری دیگری) تعطیل می شود، وجود داشته است، اظهار داشت: هنوز ویروس کرونا در کشور ما ویروس فراگیری نیست و اقداما تی که در این رابطه انجام شده، اقدامات پیشگیرانه است اما به سبب آنکه مدارس محل جمعیت هستند و احتمال شیوع این ویروس وجود دارد، ما تابع مسؤلان محلی همچون مسؤلان آموزش و پرورش در شهرستانها و … هستیم. رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی آموزش و پرورش تاکید کرد: نباید اضطراب و استرس را به جامعه تزریق کرد. سلامت مردم برای ما از اولویت های اصلی است. اما مبحث کرونا فراتر از این بود که استرس و اضطراب تولد نکند. ۵ اسفند هنوز تکلیف مدارس روشن نبود. آموزش و پرورش تعطیلی مدارس را به وزارت بهداشت موکول کرده بود و خبری از وزارت بهداشت هم نبود. مهر در گزارشی با عنوان تعطیلی یا عدم تعطیلی مدارس به عهده وزارت بهداشت است در مورد بلاتکلیفی مسئول اعلام تعطیلی ها نوشت. ششم و هفتم اسفندماه روز به روز مدارس تعطیل شد تا آنکه بالاخره وزارت بهداشت دستور به تعطیلی مدارس داد.
یکی از کارهایی که آموزش و پرورش در آن روزها دستورالعملش را صادر کرد اما هیچگاه به کار نیامدو آن قدری مدارس باز نشد که خروجی آنرا دید، دستورالعملی بود که بر مبنای آن ادارات کل آموزش و پرورش استان ها باید در یک طرح ضربتی و سراسری نسبت به برگزاری دوره آموزشی و توانمندسازی با هدف انتقال مفاهیم اصول بهداشت فردی و سفارش های پیشگیرانه بهداشتی در چارچوب محتواهای آموزشی دیداری و شنیداری به دانش آموزان و کارکنان، برگزار می کردندیکی از کارهایی که آموزش و پرورش در آن روزها دستورالعملش را صادر کرد اما هیچگاه به کار نیامد وآن قدری مدارس باز نشد که خروجی آنرا دید، دستورالعملی بود که بر مبنای آن ادارات کل آموزش و پرورش استان ها باید در یک طرح ضربتی و سراسری نسبت به برگزاری دوره آموزشی و توانمندسازی با هدف انتقال مفاهیم اصول بهداشت فردی و سفارش های پیشگیرانه بهداشتی در چارچوب محتواهای آموزشی دیداری و شنیداری به دانش آموزان و کارکنان، برگزار می کردند. در نهایت زمزمه های تعطیلات گسترده شروع شد. وزارت بهداشت تا اطلاع ثانوی مدارس را تعطیل کرد که از همان روزها می شد حدس زد این تعطیلات تا آخر اسفندماه ادامه دارد و کم کم زمزمه های اینکه تعطیلات با مدارس چنان خواهد نمود که بچه ها سال تحصیلی ۹۸-۹۹ دیگر رنگ مدرسه را نخواهند دید قوت گرفت. اسکان نوروزی فرهنگیان لغو شد. اختیار تعطیل کردن مدارس از شورای تأمین استان ها سلب شده و شورای امنیت ملی بر مبنای مصوبه ای که از جانب رهبر معظم انقلاب هم تفویض شده است این مورد را به ستاد ملی جلوگیری از انتشار کرونا محول کرده است و مبنای هرگونه تصمیم و عمل در مبحث کرونا منحصراً در اختیار ستاد پیشگیری قرار گرفت و خیلی زود شعار مدارس تعطیل می باشد اما آموزش تعطیل نیست بر زبان تمام مدیران جاری شد و خیلی زود زمزمه آموزش مجازی به گوش رسید.۱۰ اسفند؛ آغازی بر آموزش های غیرحضوری۸ اسفند محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در صفحه رسمی خود در توئیتر نوشت: ملت هشیار ایران در گذر از گردنه های سخت آموخته چگونه تهدیدها را به فرصت تبدیل کند. تعطیلی مدارس به معنای تعطیلی آموزش نیست. در اجرای دستور رئیس جمهور با برنامه ریزی انجام گرفته دانش آموزان با هدایت معلمان دروس را از راه رسانه ملی و فضای مجازی پیگیری می کنند.
پیش از این مدیر شبکه آموزش هم اعلام نموده بود از شنبه ۱۰ اسفند در سه نوبت صبح، ظهر و عصر برای سه مقطع تحصیلی و با همکاری معاونت های آموزش و پرورش تدریس زنده دروس پخش خواهد شد. ابتدا برنامه های دروس ابتدایی ساعت ۸ تا ۹ صبح، متوسطه اول ساعت ۱۰: ۳۰ تا ۱۲ و متوسطه دوم ساعت ۱۵ تا ۱۶ که از شبکه آموزش سیما روی آنتن رفت. آموزش مکملی که هر روز در این یک سال گسترده تر شد تا امروز که مدرسه تلویزیونی بالغ بر ۶ هزار کلاس درس در مدرسه تلویزیونی ایران پخش کرده و برآورده شده است که آخر سال ۹۹ به ۹ هزار کلاس درس خواهد رسید، تا ۲۸ اسفند ادامه دارد و بعد از آن از ۱۴ فروردین تا اول تیرماه ادامه می یابد و از اول تابستان هم مدرسه مهارتی با آموزش های کاربردی برای دانش آموزان خواهد داشت.تبدیل تهدید به فرصت از صحبت درباره گسترش شبکه رشد تا رونمایی از شبکه شاد!در همان روزها آموزش های مجازی هم توسط معلمان و مدارس راه اندازی شده بود و عموماً در پیام رسان های خارجی. یکی از دغدغه های والدین و مسؤلان دسترسی به ابزار هوشمند و ایمن نبودن بستر فضای مجازی بودوزیر آموزش و پرورش که یکی دیگر از کلیدواژه هایش تبدیل تهدید کرونا به فرصت بود در همان روزها در این حوزه اظهار داشت: من اتفاقاً اعلام کردم که این تهدید را می توان یک فرصت دید و ظرفیت های خودمان را برای عرضه شیوه های متنوع آموزشی فراهم نماییم. البته معتقد هستیم هیچ روشی بهتر از آموزش چهره به چهره نیست و پایه آموزش، آموزش چهره به چهره است. اما از روش های عرضه آموزش مکمل برای توسعه عدالت آموزشی سود می بریم. ما به دنبال این هستیم که شبکه رشد را گسترش دهیم و امروز که کتاب ها روی سایت بارگذاری شده است می خواهیم امکانی ایجاد نماییم که اگر کتاب تاریخ را بارگذاری کرده ایم و درسی در آن بود که می شد از راه وجه نمایشی آنرا کامل کرد این کار را بکنیم یا اگر نیاز بود در درس فیزیک و شیمی آزمایشگاهی کار شود ویدئوی آنرا بارگذاری نماییم. همینطور امکانی فراهم می نماییم تا مشارکت در امر آموزش مهیا شود و حتی در سازمان پژوهش سیاست چند تألیفی رو پیش می گیریم و این بستر فراهم می شود که معلمان برتر و مؤسسات مختلف بتوانند بسته آموزشی پیشنهاد بدهند. وزیر آموزش و پرورش همینطور از آماده سازی اینترنت ایمن به صورت محدود در همین هفته برای کمک به جریان آموزش و فعال شدن این امکان به صورت جدی تر در مهر ۹۹ اطلاع داد. اما این ایده در نهایت به راه اندازی شبکه شاد منجر گردید. شبکه ای که از آغاز راه اندازی تا امروز چالش های خویش را دارد و رشد خویش را داشته است.
وزیر آموزش و پرورش همینطور از آماده سازی اینترنت ایمن به صورت محدود در همین هفته برای کمک به جریان آموزش و فعال شدن این امکان به صورت جدی تر در مهر ۹۹ اطلاع داد. اما این ایده در نهایت به راه اندازی شبکه شاد منجر گردید. شبکه ای که از آغاز راه اندازی تا امروز چالش های خویش را دارد و رشد خویش را داشته استاز نیمه اسفند صحبت از این بود که مدرسه مجازی راه اندازی شود. مدرسه ای در فضای مجازی که بچه ها و معلم ها در آن حضور داشته باشند و حضور و غیاب صورت بگیرد اما گمان این بود که شبکه رشد برای این امر گسترش پیدا کند. ۲۳ اسفند بود که رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی آموزش و پرورش خبر داد: تلاش هایی در حال انجام می باشد تا شبکه اجتماعی دانش آموزان «شاد» راه اندازی شود و آنها در محیط ارزان و امن به فراگیری دروس بپردازند. خصوصاً آنکه شایعه هایی راه افتاده بود که اطلاعات دانش آموزان در اختیار یک شبکه اجتماعی داخلی قرار گرفته و مقرر است مدرسه مجازی به آن پیام رسان برود که روابط عمومی آموزش و پرورش در اطلاعیه ای آنرا تکذیب نمود و اعلام نمود تمام پیام رسان ها برای عرضه خدمات دعوت شده اند. هر چند در نهایت این ایده هم به جایی نرسید و ناگهان شبکه شاد از دل تمام ایده ها بیرون آمد.۲۸ اسفند؛ رونمایی از شبکه شاد۲۸ اسفند بود که از شبکه شاد رونمایی گردید و محسن حاجی میرزایی در آئین افتتاح شبکه «شاد» اظهار نمود: با تعطیلی الزامی مدارس به سبب شیوع ویروس کرونا خیلی نگران قطع فرایند آموزشی فرزندانمان در مدارس شدیم. با تدبیر مسؤلان آموزش پرورش و به کارگیری توان صدا و سیما، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، نخبگان دانشگاهی و بخش خصوصی در مدتی کوتاه و فشرده و تلاش بسیار زیاد همکارانم، سیستمی طراحی شده که علاوه بر صیانت از حریم خصوصی و امنیت اطلاعات دانش آموزان و معلمان، ساختار مدرسه و کلاس ها را در فضای مجازی به همان صورتی که در فضای واقعی است، به وجود آورده است.
حاجی میرزایی افزود: براین اساس دانش آموزان می توانند از اول سال جدید و پس از تعطیلات رسمی همانگونه که در حالت عادی در کلاس های خود حضور پیدا می کردند، در فضای مجازی هم در سرکلاس درس حاضر شده و با معلمان خود تعامل کنند. علاوه بر این تشکیل تیم آموزشی با کمک صدا و سیما و پخش دروس مدرسه توسط معلمان منتخب هم انجام پذیرفته است. حاجی میرزایی با اشاره به اینکه برای حصول اطمینان از صحت عملکرد این سیستم، امروز عصر تعدادی انتخاب شده از مدارس کلاس های خویش را به صورت پایلوت برگزار خواهند کرد، اظهار داشت: در مرحله بعدی تمام مدارس و کلاس ها برقرار می شود و به تدریج پس از تعطیلات امکانات بیشتر و محتواهای چند رسانه ای فاخری با نظارت وزارت آموزش و پرورش در اختیار معلمان و دانش آموزان قرار خواهد گرفت و به تدریج سایر محصولات آموزشی و کمک آموزشی عرضه کنندگان غیردولتی هم در این محیط عرضه خواهد شد. اما در نهایت افتتاح رسمی و همگانی شبکه شاد یک ماهی به تعویق افتاد.اعتراض پیام رسان های داخالی در واکنش به شاد۶ فروردین بود که سرپرست مرکز برنامه ریزی و فناوری اطلاعات بخش سوم شبکه شاد را بخش پیام رسان ها عنوان نمود و اظهار داشت: با عنایت به نقش پیام رسان ها در ایجاد کلاس درس مجازی برای دانش آموزان و با نظارت مدیران، ۵ پیام رسان داخلی به صورت داوطلبانه آمادگی خویش را برای حضور در شبکه شاد اعلام نموده اند که لازم است مدیران مدارس یکی از این پیام رسان ها را در سامانه سناد برگزیده و به معلمان و دانش آموزان خود معرفی کنند. وی افزود: چهارمین بخش این شبکه اجتماعی دانش آموزی، سامانه پشتیبانی سناد است که ثبت اطلاعات در این سامانه بسیار مهم می باشد و مدیران باید توجه داشته باشند که کلاس های درس و ورود معلم و دانش آموزان در کلاس تنها بر مبنای اطلاعاتی که در سامانه سناد ثبت شده است، امکان پذیر خواهد بود. شرفی اظهار داشت: بخش پنجم شبکه اجتماعی دانش آموزی (شاد)، کاربران هستند و مدیران مدارس بعنوان مهم ترین کاربران این شبکه، لازم است صحت اطلاعات وارد شده در سامانه سناد را مورد بررسی قرار داده و به روزرسانی کنند و کلاس های درس را بر مبنای معلم کلاس انتخاب و معرفی نمایند. اعتراض پیام رسان های داخلی که پیش از این به یاری طلبیده شده بودند بلند بود تا در نهایت ۱۰ فروردین وزارت آموزش و پرورش با صدور اطلاعیه ای به ادعای نادرست برخی افراد در استفاده انحصاری و جانبدارانه از یک پیام رسان خاص در مبحث شبکه اجتماعی دانش آموزان «شاد» واکنش نشان داد.۱۶ فروردین مرکز برنامه ریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش طی اطلاعیه ای از به تعویق افتادن راه اندازی شبکه اجتماعی دانش آموزان (شاد) به سبب صیانت از حقوق آموزشی و تربیتی دانش آموزان و حصول اطمینان از امن بودن بستر ارتباطی این شبکه اطلاع داد.۲۲ فروردین آموزش و پرورش در اطلاعیه دیگری اعلام نمود: با پیگیری های مستمر وزیر آموزش و پرورش و همکاری وزارت ارتباطات، دبیرخانه شورایعالی فضای مجازی، مساعدت دانشگاه صنعتی شریف و تلاش شبانه روزی تیم فنی، اجرایی و حقوقی پلتفرم اختصاصی آموزش و پرورش بنام SHADAP با مالکیت و مدیریت وزارت متبوع در مرحله بهره برداری قرار گرفته است. این اطلاعیه می افزاید: طبق برنامه پیشبینی شده، از روز گذشته (۲۱ فروردین) ورود مدیران، معلمان و دانش آموزان دوره ابتدایی به پلتفرم اختصاصی آموزش و پرورش شروع شده است و تا اواسط هفته آینده ادامه خواهد داشت. در نهایت و به مرور شادی با همه فراز و فرودهایش از سختی احراز هویت در آن، در دسترس نبودن گوشی هوشمند برای اغلب بچه ها، سختی برای والدینی که بیشتر از یک محصل در خانه داشتند، عدم تعریف احراز هویت برای دانش آموزان اتباع، عدم ظرفیت سازی مناسب برای کودکان استثنایی و بخش فرهنگی و تربیتی و… راه افتاد و از اویل اردیبهشت کلاس ها تماماً به شاد رفت و به مرور تا مهر ۹۹ روند رو به رشد خویش را طی کرد تا بالاخره هم شاد تا حدی جای خویش را باز کرد و هم قابلیت هایش گسترش یافت. هر چند همچنان شایعه ها دور و بر آن کم نیست همچون چندی قبل که خبر رسید از این پلتفرم جهت تبلیغات مقرر است استفاده گردد که باز هم آموزش و پرورش آنرا رد کرد. اینها همه در حالی رخ داد که شاید ظرفیت آموزش در فضاهای مجازی دیگر همچون پیام رسان های خارجی و خصوصاً واتساپ هنوز هم رکوردهای قابل اعتنای خویش را دارد و شاید را هنوز نمی توان شبکه دانش آموزی تعاملی نامید. استفاده از شاد گرچه مجانی است اما استفاده از اینترنت جهت استفاده از شاد یا هر آموزش مجازی دیگر برای دانش آموزان و معلمان هزینه بر است. اسفند و نوروز سال قبل بسته تخفیفی برای معلمان و همه مردم در استفاده از اینترنت تخصیص یافت اما در بلند مدت برنامه ای برای کاهش هزینه های استفاده از اینترنت برای آموزش نبود و همین سبب شد به معنای واقعی کلمه دیگر نتوان گفت آموزش که پیش از این لااقل برای بخشی از مردم مجانی بود، دیگر مجانی است!در طول یکسال گذشته خیلی از معلمان در مدارس حاضر شدند و ضبط آموزش مجازی دروس را داشتند تا برای بچه ها بارگذاری شود. آموزش و پرورش و تک تک مدارس روش های خویش را پی گرفتند تا آموزش تعطیل نشود و با همه اینها به قول صاحبنظران آموزش صدمه جدی دیده است.از لغو امتحانات سراسری پایه ششمی ها تا برگزاری امتحانات حضوری دوره نهاییامتحانات اما معضل دیگر آموزش و پرورش بود. آموزشی که تعطیل شده بود و باوجود تمام سناریوهای پیشبینی شده نتوانست به روی دانش آموزان باز شود مگر در اردیبهشت ماه به مدت دو تا سه هفته و آن هم غیر الزامی و در مناطق سفید که همانطور که پیشبینی می شد استقبالی از آن نشد.
امتحانات اما معضل دیگر آموزش و پرورش بود. آموزشی که تعطیل شده بود و باوجود تمام سناریوهای پیشبینی شده نتوانست روی دانش آموزان باز شود مگر در اردیبهشت ماه به مدت دو تا سه هفته و آن هم غیر الزامی که همانطور که پیشبینی می شد استقبالی از آن نشداما در همان فروردین نخستین امتحاناتی که تکلیفش روشن شد امتحانات پایه ششمی ها بود. تا پنجم دبستان مشکلی وجود نداشت و ارزیابی کیفی توصیفی دلیلی بر حضور دانش آموزان در مدارس ایجاد نمی کرد گرچه معاون آموزش ابتدایی بارها اعلام نمود بهتر است برای این ارزیابی بچه ها در مدرسه کوتاه حضور داشته باشند اما این مورد هم الزامی نبود. می ماند پایه ششمی ها که پیش از این امتحانات سراسری داشتند که این امتحانات لغو شد و آنها کیفی توصیفی شدند۲۷ اردیبهشت بنا به اعلام آموزش و پرورش مدارس کشور بازگشایی شدند. بازگشایی که در سخن وزیر و معاونانش این گونه مطرح می شد که قرار بود ابتدا در مناطق سفید صورت بگیرد و حتی در ابتدا سخنان رئیس جمهور در این حوزه هم به صورت شفاف مشخص نمی کرد که آیا همه مدارس بازگشایی خواهند شد یا مدارس در مناطق سفید؛ اما آنچه مشخص شد این بود که حضور دانش آموزان در مدارس الزامی نیست و صرفا برای رفع اشکال خواهد بود. پس از آن وزیر آموزش و پرورش با تکیه بر اینکه این بازگشایی صرفا برای رفع اشکال و برای دانش آموزانی است که به هر علتی به آموزش های مجازی دسترسی نداشتند، اعلام نمود واگذاری تصمیم درباره نحوه فعالیت حضوری مدارس به شورای آموزشی خواهد بود.
در نهایت، باقی امتحانات دانش آموزان در پایه های دیگر هم به خود مدارس واگذار شد اما امتحانات نهایی باوجود مخالفت ها و امتحانات سراسری پایه نهم باوجود مخالفت های بیشتر به صورت حضوری در خرداد ۹۹ برگزار گردید. روزهای پایانی سال تحصیلی ۹۸-۹۹ بسته شد و در روزهای تعطیلات تابستان هم بیشتر تمرکز آموزش و پرورش ببردن فعالیتهای تربیتی و فرهنگی به فضای مجازی و تجهیز زیرساخت های شبکه شاد و در نهایت کوشش برای بازگشایی زودهنگام در ۱۵ شهریور و تشویق خانواده ها و البته مجاب کردن ستاد ملی مبارزه با کرونا برای آغاز آموزش حضوری بود. طرحی که در کمتر از یک هفته با شکست رو به رو شد و در نهایت تا اینجای کار هم سال تحصیلی ۹۹-۱۴۰۰ تماماً به صورت غیرحضوری برگزار شده است.۱۵ شهریور؛ آغاز دومین سال آموزش کروناییدر نهایت ۱۵ شهریور زنگ شروع سال تحصیلی ۹۹-۱۴۰۰ زده شد. زنگ آغاز مدرسه ای که وزیر آموزش و پرورش اصرار داشت با حضور حداکثری دانش آموزان در مدارس زده شود اما رئیس جمهور برای اولین بار در هیچ مدرسه ای برای نواختن زنگ مدرسه حاضر نشد. در نهایت هم اعلام گردید حضور در مدارس اختیاری است و با ورود به پیک جدید انتشار کرونا در آبان ماه تعطیل شد و گرچه وزیر آموزش و پرورش بارها از زمان بازگشایی موقتی مدارس در اردیبهشت ۹۹ تا بازگشایی مدارس در شهریور و مهر اعلام نمود حضور دانش آموزان در مدارس تاثیری در انتشار کرونا نداشته است، اما به نظر می آید در آخرین سال تحصیلی قرن شمسی قسمت نبود مدارس رنگ دانش آموزان را به صورت جدی به خود ببیند. حالا به ایام نوروز ۱۴۰۰ نزدیک می شویم و بعد از یک سال آموزش مجازی مقرر است دانش آموزان و معلمان در روزهای نوروز کاملاً از این آموزش و هر نوع تکلیف و درسی دور باشند و در حالی پا به سال ۱۴۰۰ می گذاریم که هشدارهای بهداشتی برای احتمال ورود به پیک جدید کرونا بیشتر می شود و البته واکسیناسیون کرونا در کشورمان و در دنیا شروع شده است.
منبع: baxiha.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران بکسیها در مورد این مطلب