گزارش بكسیها؛
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته ها به خانواده ها اختصاص می یابد؟
بکسیها: به گزارش بکسیها، برنامه اختصاص مدارس، پنجشنبه و جمعه آخر هفته ها به خانواده ها مد نظر قرار گرفته است ولی خانواده ها معتقدند؛ برای داشتن اوقات فراغت مناسب تنها داشتن یک فضای بازی کافی نیست.
به گزارش بکسیها به نقل از مهر، آخر هفته های پدر پسری، مادر دختری؛ این نام طرحی بود که پارسال وزارت آموزش و پرورش آنرا شروع کرد تا فضاهای ورزشی و حیاط مدارس در پنجشنبه و جمعه آخر هفته ها به خانواده ها اختصاص پیدا کند. وزارت آموزش و پرورش که در تأمین مربی ورزش و مراقب بهداشت و سلامت با مشکل محدودیت استخدام روبرو شده بود؛ از سال قبل کوشش کرد دانش آموزان به کمک والدین و با کمترین هزینه در مدارس اوقات فراغت خویش را سپری کنند. با این وجود آموزش و پرورش کوشش کرد تا با افزایش اعتبارات دولتی فضاهای ورزشی را هم افزایش دهد. صادق ستاری فرد در جلسه ای که با حضور وزیر آموزش و پرورش و دیگر معاونین آموزش و پرورش برگزار شده بود با اشاره به اینکه ۵۰ درصد به تعداد فضاهای ورزشی آموزش و پرورش اضافه شده است؛ اظهار داشت: ۲۸۰۰ فضای ورزشی درون مدرسه ای بوجود آمده است و این امر باعث شد تا سرانه ورزشی ۳۳ درصد افزایش یابد تا در سرانه از سه دهم مترمربع به چهاردهم متر مربع دست پیدا نماییم. معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ادعا نمود حضور خانواده ها در مدارس حالا دیگر تبدیل به یک گفتمان شده است؛ با این وجود هیچ آماری در مورد تعداد مدارسی که در آخر هفته ها میزبان خانواده ها هستند عرضه نکرد.
هنوز معلوم نیست مدارس چه امکاناتی را به خانواده ها می دهند تا آنان آخر هفته خویش را در مدارس سپری کنند؟ خانواده ها معتقدند برای داشتن اوقات فراغت مناسب تنها داشتن یک فضای بازی کافی نیست؛ چونکه پارک ها و بوستان ها هم چنین فضایی دارند و اگر مدارس امکانات و وسایل ورزشی را برای خانواده ها فراهم نکند؛ عملاً چنین طرحی موفق نخواهد بود. طرح مادر دختری، پدر پسری این سوال را در اذهان پیش آورده است که مدارس تا چه حد مکلف به اجرای آن هستند؟ مدارس موظف می باشند چه امکاناتی را برای خانواده ها ایجاد کنند و آیا پدر حتما باید همراه دانش آموز پسر و مادر همراه دانش آموز دختر باشد؟ البته در این خصوص باید به برگزاری مسابقات دانش آموزی پارسال هم اشاره کرد؛ جایی که هشت میلیون دانش آموز در آن شرکت نمودند. مسابقاتی که زمینه مناسبی برای استعدادیابی ورزشی را هم ایجاد کرد. البته مسؤولان آموزش و پرورش مصمم هستند استعدادیابی ورزشی را از راه ایجاد مدارس تربیت بدنی و با تمرکز بر دوره اول ابتدایی و متوسطه ادامه دهند. موضوعی که نیازمند تأمین اعتبارات و توجه بیشتر دولت می باشد و مشخص نیست آموزش و پرورش با بودجه موجود تا چه تعداد می تواند مدارس مجهز و اختصاصی تربیت بدنی را ایجاد نماید.
این که چه تعداد از این مدارس تربیت بدنی، سال جاری به بهره برداری می رسند یا چه تعداد از این مدارس دولتی و چه تعداد غیردولتی هستند؛ هنوز مشخص نیست اما وزارت آموزش و پرورش به دنبال ترغیب باشگاه های ورزشی به مدرسه داری است. موضوعی که رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش هم چندی پیش بر آن تاکید کرده بود. افزایش ساعات درس تربیت بدنی و ساماندهی معلمان تربیت بدنی در دوره ابتدایی از برنامه های دیگر معاونت تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش در این حوزه است. تربیت بدنی یکی از ساحت های شش گانه تربیت در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است و افزایش تحرک و نشاط ورزشی دانش آموزان، رشد جسمی و استعدادیابی ورزشی از مهم ترین مواردی است که وزارت آموزش و پرورش برای دستیابی به آن نیازمند افزایش سرانه ورزشی در مدارس و جذب بیشتر معلم ورزشی و سلامت است. با عنایت به این که وزارت آموزش و پرورش توانست پنجاه درصد از اعتبارات به دست آمده از سهم دولت در رشد مالیات بر ارزش افزوده را برای توسعه فضاهای ورزشی مدارس به دست آورد؛ باید منتظر ماند و دید که در سال ۱۴۰۳ چه میزان بر فضاهای ورزشی افزوده شده و چه قدر طرح هایی همچون طرح مادر دختری و پدر پسری باکیفیت مطلوب در مدارس اجرایی می شود.
منبع: بكسیها
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران بکسیها در مورد این مطلب