آموزش خط تحریری به ابتدایی ها
بکسیها: به گزارش بکسیها، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اظهار داشت: طرحی را برای آموزش هوش مصنوعی به معلمان شروع کردیم که مرحله ابتدایی آن، تابستان شروع شد و دانشگاه فرهنگیان و مرکز توانمندسازی درگیر این کار بودند.
به گزارش بکسیها به نقل از ایسنا، حجت الاسلام علی لطیفی در برنامه صف اول شبکه خبر با اعلان اینکه بالاتر از ۸۵ درصد کتاب های مقطع ابتدایی بر طبق ثبت سفارش انجام شده در مدرسه ها توزیع شده است اضافه کرد: کتابهای مقطع متوسطه اول کتاب ها نیز ارسال شده است و کتاب های متوسطه دوم نیز از منطقه به مدرسه ارسال خواهد شد. امیدواریم امسال مهر کم چالشی در حوزه توزیع کتاب درسی داشته باشیم؛ البته همیشه درصدی از دانش آموزان به سبب تاخیری که در ثبت نام شان هست، با تاخیری نیز کتابها را دریافت می کنند اما امسال وضیت توزیع کتاب نسبت به سالهای قبل بهتر است.
ثبت سفارش کتابهای درسی تا پایان شهریور ادامه دارد
بگفته لطیفی بالاتر از ۹۲ درصد دانش آموزان ثبت سفارش کتب کرده اند و اگر کار به خوبی جلو برود و در سطح توزیع مدرسه ای کار صورت گیرد همین تعداد در هفته اول مهر می توانند کتابهای خودرا دریافت نمایند.
وی با اعلان اینکه ثبت سفارش کتابهای درسی تا پایان شهریور ادامه دارد اظهار داشت: ثبت سفارش برای همه دانش آموزان و کسانی که اصلاح سفارش دارند و همین طور برای دانش آموزانی که به هر تقدیر موفق به ثبت نام نشوند و در ثبت نام شان مشکلی داشته باشد ممکن است، حتی پس از مهرماه نیز امکان ثبت سفارش داریم هر چند واقعا سفارش نمی نماییم این امر با تاخیر صورت گیرد چونکه هر چه ثبت نام و ثبت سفارش کتاب به تاخیر بیافتد، فرآیندهای توزیع دشوارتر خواهد شد. حتما دانش آموزان ثبت سفارش شان تا پایان شهریور صورت گیرد تا کتاب اول مهر به دست شان برسد.
دهمی های جامانده برای ثبت سفارش کتابهای درسی خود هر چه سریعتر اقدام کنند
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: گروهی از دانش آموزان را داریم که با مشکلاتی در ثبت نام و متاثر از آن ثبت سفارش روبه رو هستند، مشکل اصلی در تاخیر ثبت سفارش، تاخیر ثبت نام است. چون ما داده های ثبت نام را می گیریم و بر طبق ثبت نام می توانیم ثبت سفارش نماییم. اما در مورد پایه دهمی ها مسئله اصلی شان، انتخاب رشته است که بطور معمول برخی با تاخیر انتخاب رشته می کنند به همین دلیل کمی از بقیه پایه ها عقب تر هستند اما سفارش می نماییم در این هفته آخر هر چه سریع تر اقدام نمایند.
طرح موفق جمع آوری کتابها در آخر هر سال تحصیلی
لطیفی همین طور درباب طرح جمع آوری کتاب ها در آخر سال تحصیلی اظهار داشت: این طرح در بعضی از استانها اجرا شد، که مجری آن معاونت متوسطه بود. وضعیت استان به استان در این طرح متفاوت بود، هرچند استفاده از این دسته کتابها برای دانش آموزان سال بعد خیلی ممکن نیست، در کتاب ها نوشته می شود و خود نو بودن یک جذابیت دیگر و حس جذابی دارد ولی استفاده از آن به عنوان ضایعات خیلی موفق عمل کرده بود؛ از محل درآمدهای فروش کتاب های باطله اقدامات خوبی می توان انجام داد، معاونت متوسطه این کار را کرد و حمایت خوبی کرد و تجربه موفقی است، دراین زمینه باید دست مدرسه و مدارس را باز گذاشت تا دراین زمینه فعال باشند.
کتابهای درسی امسال تغییرات خاصی نداشته اند
اجرای آزمایشی چند کتاب نونگاشت
وی درباب آخرین تغییرات محتوای کتاب های سال تحصیلی جدید اظهار داشت: هر کتاب درسی یا عمده کتاب های درسی این طور نیست که هر ساله بتوانند تغییر کنند، عناوین بسیار زیاد است پروسه و یا عوامل دیگر برخی از وقت ها مانع از این می شود. بازه های تغییر ۵ سال تا ۱۰ سال است. امسال در چند عنوان کتاب نونگاشت داریم که اجرای آزمایشی می شوند. یک سری از اصلاحات نیز موردی است که ناشی از پیشنهادها و یا تذکرات معلمان یا دانش آموزان است که بدین منظور چند سالی است سامانه دریافت نظرات دانش آموزان و معلمان و والدین مربوط به کتاب های درسی را فعال کردیم، اما بطور کلی از جهت تغییر کتاب های فعلی ما اصلاحات گسترده سازمان یافته و ساختار یافته نداشتیم، عمده انرژی سامان ناظر به کتاب های نونگاشت شش گانه بوده است.
کتابهای فنی ـ حرفه ای نیازمند بروزرسانی سریع برمبنای تحولات بازار کار
ایشان سپس اشاره کرد: سال قبل و امسال درگیر ارزشیابی برنامه های رشته های فنی ـ حرفه ای بودیم؛ رشته های فنی حرفه ای چیزی حدود ۵-۶ سال از تولیدشان گذشته است که دراین زمینه نیازمند بروزرسانی سریع هستیم، چون بازار کار تحولاتش سریع است.
این کتاب ها روی چارچوب خوبی تالیف شده بودند، یکی دو سال وقت گذاشتیم رشته های فنی حرفه ای بر طبق تحولات بازار کار و تحولات دنیای آموزش به روز رسانی شده است و همه آنها در سطوحی و درجاتی که باید تغییر کنند، کشف شده است، از امسال حداقل از پایه دهم ساختار و سامانه خودش تالیف شده باشد، بازه های زمانی مشخص تغییرات شان آغاز می شود این طور نیست که حتما تغییرات تا پایه دوازده جلو برود و بعد برگردیم پایه اول، هرزمانی که زمان بندی اقتضائی آن تغییر مقطع ابتدایی باشد، باز برمی گردیم به مقطع ابتدایی.
لطیفی در پاسخ به این که مجموعا این تغییرات اساسی چقدر زمان نیاز دارد؟ اظهار داشت: پیش بینی ما برای کل این ۱۲ سال با تعدیل ها و اصلاحاتی که نسبت به آنها به انجام می رسد اجرای آزمایشی و بعد سراسری چیزی حدود ۱۰ سال است. البته اینطور نیست که کتابی که در سال اولش تالیف می شود در ضمن ۱۰ سال دست نمی خورد؛ اگر کار و فناوری در سال ۱۴۰۲ تغییر می کند، علی القاعده سال ۱۴۰۷ زمان بازبینی اش خواهد بود. در ده سال آینده بر طبق زمان بندی، کل کتاب های ۱۲ سال یک دور تغییرخواهد کرد، البته بعضی ها در بازه های زمانی ۵ سال باردیگر باید بروزرسانی شود. برخی از کتاب هایی هستند که بازبینی شان بازه های زمانی طولانی تر را نیاز دارد و برخی از کتاب ها در بازه های زمانی کوتاه مدت بازبینی شوند.
لطیفی با تأکید بر این که یکی از ضعف های جدی نظام آموزشی کتاب محور بودنش است عنوان کرد: سند تحول یکی از با اهمیت ترین چیزهایی که از ما خواسته این است که نظام کتاب محور را به سمت نظام برنامه محور بچرخانیم؛ باید یک برنامه درسی در سطح مدرسه داشته باشیم که کتاب های درسی در دل آن برنامه معنادار شود. اگر از آموزش صحبت می نماییم و اگر از تربیت صحبت می نماییم، کتاب درسی یکی از ابزارهایی است که در این فرآیندبه کار ما می آید؛ برای تعدادی از اقسام تربیت و تعدادی از ساحت های تربیت کتاب لزوما ابزار و وسیله خوبی نیست، حتما ما باید از فرصت های متنوع یادگیری استفاده نمائیم. در این دوره ی جدید و بر طبق برنامه هفتم به ما تکلیف شده از بسته تعلیم و تربیت استفاده می نماییم. باید ذهنیت را به این سمت ببریم که معلم فقط از کتاب نباید و نمی تواند استفاده نماید، هر چند که کتاب ابزار خیلی مهمی است و سازمان متعهد است که کتاب را تامین کند. یکی از مطالبات سند تحول از ما استقرار بسته های تربیت و یادگیری و نه فقط فقط کتاب درسی در مدارس است.
وی ادامه داد: رمزینه ها یا محتواهای چند رسانه ای کیوآرکدها به این علت است که دانش آموزان با یک قطعه فیلم، با یک قطعه صوتی خیلی بهتر می تواند مطلبی را یاد بگیرد تا اینکه فقط بصورت مکتوب در کتاب باشد.
کتاب های درسی فایده ای جهت زندگی و آینده دانش آموزان دارند؟
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اعلان اینکه من خیلی صریح عرض کنم که ما می پذیریم که در قسمتی از مواد آموزشی و کتاب های درسی ما، آن چیزی که آموزش داده می شود، آن قدر که باید و شاید کاربردش یا این فایده و منفعتش برجسته نیست اظهار داشت: بنا داریم آموزش های ناظر به ابعاد مهارتی یا شایستگی های کاربردی را خیلی بیشتر نماییم. امسال چارچوب شایستگی های پایه و عمومی در سازمان مصوب شد. الان در تدوین محتوای همه عناوین درسی همکاران ما مکلف هستند که حتما به شایستگی های پایه هم بپردازند. شایستگی های پایه؛ آن مهارت های عمومی هستند که هر کسی جهت زندگی به آن نیاز دارد، یعنی یک چرخش از سمت نگاه فقط رشته ای و موضوعی به آموزش عمومی، به توانمند شدن دانش آموز برای یک زندگی عمومی فردی و اجتماعی مناسب می باشد. یکی از اتفاقاتی که دارد می افتد؛ این است، یعنی برنامه درسی جدید ان شاءالله به میزان بسیار زیادی شایسته محور و متناسب با نیازهای عمومی دانش آموز است.
وی در این خصوص افزود: اقدام دیگری که انجام می شود؛ این است که حتی در عرصه های آموزش علوم یا حوزه های تخصصی هم بتوانیم ناظر به یک سری کاربردها، محتوا را تنظیم نماییم. به عبارت دیگر، کاربردهای حوزه های مختلف علوم، ریاضیات و مطالعات اجتماعی را در زندگی روزمره برجسته تر نماییم که البته عمده این چالش ها برمی گردد به یک سری از درسهای خاص مثل ریاضی یا برخی از درس هایی که در دوره متوسطه دوم خوانده می شود که به عنوان مقدمه ای برای ورود به دانشگاه و تحصیلات تکمیلی هستند و دانش آموزان شاید دقیقاً متوجه نشوند که این کاربردش کجاست؟ رویکرد و بنای ما این است که حوزه های کاربردی این دروس را بیشتر نماییم.
یک سری از تصاویر کتابهای درسی نیازمند ارتقاء و بهبود هستند
لطیفی با اشاره به این که یک سری از تصاویر کتابهای درسی نیازمند ارتقاء و بهبود هستند، اشاره کرد: هرچند که واقعاً بسیاری از تصاویر هم از جهت تناسب با موضوع، هماهنگ هستند، از جهت ارتقاء و بهبود تصاویر، بویژه آموزشی شدن آنها، ما یک مشکلاتی را به طور معمول در فرایندهای طراحی به خاطر محدودیت های زمانی داریم و یک قسمتی از مسأله هم برمی گردد به اعتبارات ما، خیلی وقت ها دوست داریم تصویرپردازی ها در بازه های زمانی خیلی بهتر و کیفیت بهتری صورت گیرد، ولی دست مان کوتاه است. کتاب باید یک مهر روی نیمکت دانش آموز باشد و این بسیاری از سختی ها را به ما تحمیل می کند، بعضی وقت ها ما مجبوریم به خاطر اینکه به زمان بندی برسیم، از برخی از چیزها چشم پوشی نماییم.
ارزشیابی ۳۰ رشته از رشته های فنی و حرفه ای
لطیفی با تأکید بر این که یکی از محورهای اساسی محتوا در عرصه کار و فناوری سواد فضای مجازی و سواد فناورانه است اظهار داشت: نزدیک ۳۰ رشته از رشته های فنی و حرفه ای را برمبنای تحولات بازار کار ارزشیابی کردیم، یعنی بطورمثال درآوردیم که در رشته حمل و نقل دیگر از این سیستم کنترل استفاده نمی گردد، از این سامانه کنترل استفاده نمی گردد، سامانه های دیگری است. مشخص شده دقیقاً که اصطلاحاً چه پودمان ها، شایستگی ها و مهارت هایی باید به کتاب اضافه شود؟ آمار دقیقی از کتاب ها ندارم، اما قریب به ۳۰ رشته است که انتظار داریم برای مهر ۱۴۰۴ تغییرات جدی در محتوای آنها صورت گیرد، فکر می کنم یکی از تغییرات اساسی که ان شاءالله سال آینده شاهد آن خواهیم بود، این رشته های فنی و حرفه ای خواهند بود که اتفاقاً خیلی هم برای هنرجویان ما مهم می باشد، چون مستقیماً با شغل آنها ارتباط برقرار می کند.
دو کتاب نونگاشت آموزشی دینی برای مقطع متوسطه اول
آموزش خط تحریری به دانش آموزان مقطع ابتدایی
وی ادامه داد: در حوزه آموزشی دینی مقطع متوسطه اول؛ دو کتاب نونگاشت را امسال داریم که علی القاعده سال بعد هم کتاب سوم اضافه خواهد شد. در حوزه آموزش خط تحریری به دانش آموزان مقطع ابتدایی، دو کتاب اجرای آزمایشی؛ امسال داریم، سال آینده ادامه پیدا خواهند کرد. در حوزه عربی؛ برای مقطع متوسطه اول، فرایندی را شروع کردیم که امیدواریم به سال آینده برسد.
آغاز آموزش هوش مصنوعی به معلمان
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اعلان اینکه پروژه ای را برای آموزش هوش مصنوعی به معلمان آغاز نموده ایم که فاز ابتدایی آن تابستان جاری شروع شد دراین باره نیز اظهار داشت: شاید حالا یک خرده بدون سر و صدا، اما چیزی بود که امسال شروع کردیم و دانشگاه فرهنگیان و مرکز توانمندسازی درگیر این کار بودند. ما در سازمان پژوهش از جهت برنامه ای کمک کردیم. اقدام دیگری که در وزارت آموزش وپرورش در حوزه هوش مصنوعی الان به انجام می رسد، آن دسته از کارهایی است که بصورت انتخابی و اختیاری دانش آموزان متوسطه برای آنها این زمینه فراهم می شود که بتوانند در آن شرکت نمایند برای شناسایی نخبگان و برجستگانی که دراین زمینه می توانند کار انجام دهند. این کارهایی است که دارد درحال حاضر کار به انجام می رسد.
منبع: بكسیها
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران بکسیها در مورد این مطلب