سخنگوی شهرداری تهران اعلام كرد
۶۵ تقاطع تهران نیازمند بهسازی لرزه ای و مقاوم سازی
بکسیها: بکسیها: سخنگوی شهرداری تهران با تکیه بر مقاوم سازی لرزه ای پل های پایتخت طبق مطالعات انجام شده و اولویت بندی شده، اعلام نمود که حدود 84 درصد عرشه های پل های تهران بصورت بتنی بوده و 65 تقاطع تهران نیز نیازمند بهسازی لرزه ای و مقاوم سازی است.
عبدالمطهر محمدخانی در گفت و گو با ایسنا، درباره ی بهسازی لرزه ای پل های پایتخت، گفت: بیش از ۴۸۰ تقاطع غیرهم سطح در اتوبان های مختلف شهر وجود دارد که هرکدام از این تقاطعات نیز مشتمل بر یک یا چند پُل هستند و حتی قدمت ساخت برخی از آنها به قبل از انقلاب باز می گردد و طبیعتاً تردد پُرشمار و ترافیک محورهای مختلف، موجبات فرسودگی و لطمه پذیری برخی از آنها در مقابل زلزله های «شدید» را فراهم نموده است.
وی درباره ی آمار سن پل های شهر، اشاره کرد: از میان بالاتر از ۸۰۰ پل کوتاه و بلند در نقاط مختلف شهر (واقع در حدود ۴۸۰ تقاطع غیرهم سطح)، حدود ۵۰ پل پیش از انقلاب اسلامی تولید شده اند و می توان گفت بیش از ۵۰ سال سن دارند و دقت کنید که فرسودگی ناشی از ترافیک پرشمار تهران و از طرفی، پایین بودن تکنولوژی ساخت در آن زمان، ضرورت مقاوم سازی و بهسازی آنها را در مقابل زلزله های احتمالی، چند چندان می کند.
سخنگوی شهرداری تهران افزود: حدود ۱۵۰ پل نیز در ۷۱ تقاطع پایتخت، بین سالهای ۵۷ تا ۸۱ تولید شده اند که تعدادی از آنها با عنایت به گذر بالاتر از ۲۰ سال، نیازمند بررسی های ویژه و گاهی مقاوم سازی در مقابل زمین لزره احتمالی هستند. بیشتر تقاطع های غیرهم سطح و پل های سطح شهر تهران، عمدتا پس از شروع دهه ۸۰ ساخته و تحویل شهروندان شده است؛ بنحوی که شاهد بهره برداری بالاتر از ۶۰۰ پُل جدید در این بازه زمانی هستیم.
محمدخانی درباره ی کیفیت ساخت پل های تقاطعات غیرهم سطح تهران نیز اظهار داشت: همانطور که می دانید عرشه عمده پل های شهر بصورت بتنی و با بهره گیری از مهارتهای مختلف فنی ساخته و به بهره برداری رسیده است. البته ۱۴ درصد عرشه پل های پایتخت نیز بصورت فلزی تولید شده است. اما حدود ۸۴ درصد عرشه ها بصورت بتنی است.
وی با اشاره به این که بعد از اتفاقات تلخی که در اثر زمین لرزه در مناطق مختلف کشور به وقوع پیوست، بازبینی در عملکرد سازه ای پل های پایتخت مورد دقت قرار گرفت، اشاره کرد: طبیعتاً در درجه نخست موضوع بهسازی و مقاوم سازی در مقابل زلزله احتمالی قدیمی ترین پل ها مثل پل نصر، پل آزمایش، پل کریمخان و... در دستور کار قرار گرفته است و همکاران من در عرصه فنی و عمران شهرداری تهران تدابیر لازم را برای اطمینان از عملکرد مناسب این سازه ها انجام دادند.
سخنگوی شهرداری تهران به پیچیدگی های موضوع مقاوم سازی لرزه ای پل های تقاطعات غیرهم سطح پایتخت اشاره و اظهار داشت: همانطور که می دانید عمده این سازه ها زیر بار سنگین ترافیکی قرار دارند. طبیعتاً نمی توان آنها را برای انجام عملیات عمرانی مسدود کرد. همین طور گاهی مقاوم سازی یک پل، هزینه های بیشتری از ساخت همان پل در همان نقطه خواهد داشت. اما بخاطر ملاحظات ترافیکی و امنیت روانی جامعه، چاره ای جز مقاوم سازی آنها وجود ندارد.
محمدخانی با اشاره به آنکه مقاوم سازی لرزه ای پل ها طبق مطالعات انجام شده و اولویت بندی شده، تکلیف قانونی مدیریت شهری است، اظهار داشت: بنابر بررسی ها، پل های بیش از ۶۵ تقاطع در مناطق مختلف شهر نیازمند بهسازی لرزه ای و مقاوم سازی شناخته شد و همکاران من در معاونت فنی و عمران، طرح های لازم برای مقاوم سازی بالاتر از ۵۰ تقاطع را تهیه و ابلاغ کردند. همین طور عملیات عمرانی برای بهسازی لرزه ای این سازه ها صورت پذیرفت.
وی در پاسخ به این پرسش که کدام پل ها و چه تعداد در این دوره مدیریت شهری مورد مقاوم سازی لرزه ای قرار گرفته؟ بیان کرد: با تلاش همکاران من عملیات مقاوم سازی و بهسازی پل های بالاتر از ۳۰ تقاطع در مناطق مختلف تهران بصورت کامل عملیاتی و اجرا شده است. بطورمثال ستون های پل همت-ولیعصر بصورت کامل در مقابل هر خطر احتمالی، مقاوم سازی شد. یا بهسازی لرزه ای پل همت-گاندی، همت-شیخ فضل الله و همت-کن نیز مورد توجه قرار گرفت.
سخنگوی شهرداری تهران در خاتمه با تکیه بر این که هیچ نوع نگرانی از بابت مقاومت هیچ کدام از پل های تهران در مقابل فشار ترافیک وجود ندارد، اظهار داشت: آن چه مورد تاکید بود، مقاومت این پل ها در مقابل خطرات احتمالی «زلزله» آن هم در مقیاس بسیار شدید می باشد که با کوشش های همکاران من در عرصه فنی و عمران به زودی بصورت کامل مرتفع خواهد شد.
منبع: baxiha.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران بکسیها در مورد این مطلب