پیامی به همایش سالانه انجمن مطالعات برنامه درسی
پزشکیان: تعلیم و تربیت نقش کلیدی در تحقق عدالت دارد
به گزارش بکسیها، رئیس جمهور با بیان اینکه «روشن ترین تعریف برای عدالت اجتماعی و آموزشی به دست آوردن فرصت های برابر برای همه طبقات جامعه است»، نوشت: بدون شک تبعیض آموزشی باعث بروز مشکلات بسیاری همچون شکاف طبقاتی و نارضایتی و نابهنجاری اجتماعی می شود و برای پیشگیری از چنین مشکلاتی نیازمند توجه ویژه نهادهای مسئول به مبحث عدالت آموزشی هستیم.
به گزارش بکسیها به نقل از ایسنا، مسعود پزشکیان در پیامی به بیستمین همایش سالانه «انجمن مطالعات برنامه درسی ایران» خاطرنشان کرد: در نظام آموزشی ما گرچه مدارس خصوصی بر مبنای قانون و بنا به لزوم کاستن از بار مالی دولت در تأمین نیازهای آموزش و پرورش ایجاد شده اند، اما باید مراقبت کرد این مدارس باعث شکاف و بی عدالتی آموزشی در کشور نشوند. به موازات این باید تلاش ها معطوف به ارتقای جهش وار در کیفیت مدارس دولتی باشد تا خدمات عرضه شده تفاوت محسوس و معناداری با مدارس خصوصی نداشته باشند. این یک وظیفه مسلم برای دولت وفاق ملی است.
متن پیام رئیس جمهور که توسط سیدضیا هاشمی در این همایش قرائت شد، به این شرح است:
«تعلیم و تربیت بعنوان یکی از اساسی ترین حقوق بشری، نقش کلیدی در تحقق عدالت اجتماعی و توسعه انسانی دارد. همه افراد، بدون توجه به جنسیت، نژاد، قومیت، مذهب و وضعیت اقتصادی باید به آموزش با کیفیت دسترسی داشته باشند. روشن ترین تعریف برای عدالت اجتماعی و آموزشی به دست آوردن فرصت های برابر برای همه طبقات جامعه است.
بدون شک تبعیض آموزشی باعث بروز مشکلات بسیاری همچون شکاف طبقاتی و نارضایتی و نابهنجاری اجتماعی می شود. برای پیشگیری از چنین مشکلاتی نیازمند توجه ویژه نهادهای مسئول به مبحث عدالت آموزشی هستیم. با عدالت آموزشی است که می توانیم استعدادهای موجود در سرتاسر کشور را شناسایی و پرورش دهیم.
حق و انصاف ایجاب می کند دانش آموزان همه مناطق کشور از فرصت تحصیل و امکانات مورد نیاز برخوردار باشند، بدین منظور دولت در تلاش است با برنامه ریزی و به کارگیری تمامی امکانات، بتواند همه دانش آموزان مناطق دورافتاده و محروم، دارای مدرسه مناسب و استاندارد شوند.
در کنار عدالت آموزشی، یکی از موضوعات مهم در نظام برنامه ریزی درسی، توجه به تکنولوژی های جدید آموزشی و درسی و رشد مهارت آموزی برای عرضه خدمات آموزشی و تربیتی باکیفیت است.
در سند تحول بنیادین آ موزش و پرورش بعنوان یک سند مرجع، بر آموزش مهارت محور دانش آموزان بخصوص کسب مهارت های زندگی و شغلی تاکید زیادی شده است که لازم است به درستی عملیاتی شود.
علاوه بر این، ما در کشوری زندگی می نماییم که زبان ها و گویش ها تنوع بالایی دارد. از این حیث باید مراقبت کرد دانش آموزان غیر فارسی زبان نه تنها گرفتار محدودیت و مانع در رشد و یادگیری نشوند، بلکه زبان مادری کارکرد مزیتی برای آنان به دنبال داشته باشد. اصل ۱۵ قانون اساسی هم به استفاده از زبان های محلی و قومی در مطبوعات و رسانه های گروهی و تدریس ادبیات آنها در مدارس در کنار زبان فارسی تصریح دارد و می تواند به حفظ تنوع فرهنگی و زبانی کشور انجامیده و به دانش آموزان دو زبانه در احساس تعلق و هویت کمک نماید. از موثرترین اقدامات در این خصوص، توسعه آموزش های قبل از دبستان برای ورود به دوره ابتدایی است.
همینطور در نظام آموزشی ما گرچه مدارس خصوصی بر مبنای قانون و بنا به لزوم کاستن از بار مالی دولت در تأمین نیازهای آموزش و پرورش ایجاد شده اند، اما باید مراقبت کرد این مدارس باعث شکاف و بی عدالتی آموزشی در کشور نشوند. به موازات این باید تلاش ها معطوف به ارتقای جهش وار در کیفیت مدارس دولتی باشد تا خدمات عرضه شده تفاوت محسوس و معناداری با مدارس خصوصی نداشته باشند. این یک وظیفه مسلم برای دولت وفاق ملی است.
اینجانب با ارج نهادن بر این اقدام شایسته فرهنگی، از دست اندرکاران بیستمین همایش سالانه «انجمن مطالعات برنامه درسی ایران» و همه اندیشمندانی که مسئولانه با هم اندیشی و تبیین و تشریح مبحث مهم عدالت اجتماعی و عدالت آموزشی اهتمام دارند، قدردانی می کنم.»
منبع: baxiha.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران بکسیها در مورد این مطلب