صادر شد

رای دیوان عدالت اداری در ارتباط با تعداد ارسال پیامك به مشتركان

رای دیوان عدالت اداری در ارتباط با تعداد ارسال پیامك به مشتركان

دیوان عدالت اداری رای خود در ارتباط با ابطال مصوبه كارگروه مبحث بند ۲ مصوبه شماره ۲۱ شورایعالی فضای مجازی پیرامون محدودیت ارسال پیامك به مشتركان تلفن همراه را صادر كرد.


به گزارش بکسیها به نقل از مهر، رأی دیوان عدالت اداری در ارتباط با شکایت در رابطه با ابطال مصوبه کارگروه مبحث بند ۲ مصوبه شماره ۲۱ شورایعالی فضای مجازی در خصوص محدودیت ارسال پیامک مشترکان تلفن همراه صادر شد.
در این پرونده شاکی به طرفیت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با خواسته ابطال مصوبه سازمان و کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی در خصوص محدودیت ارسال پیامک مشترکان تلفن همراه به دیوان عدالت اداری تقدیم کرده که به هیأت عمومی ارجاع شده بود. علل شاکی برای ابطال مقرره مورد شکایت به شرح زیر است:
"اپراتورهای تلفن سقف پیامک برای اشخاص حقوقی را به ۵۰۰ پیامک محدود کرده و به دنبال اعتراض به وزارت ارتباطات به این محدودیت، استفاده از پنل های ارسال انبوه پیامک پیشنهاد شده است در حالیکه این پنل ها تبلیغاتی است و غالب مشترکین دریافت این پیام ها را برای خود مسدود کرده اند بنابراین با عنایت به این که وظیفه پایش و نظارت بر محتوای پیام رسانی در صلاحیت کارگروه مبحث بند ۲ مصوبه با مسؤولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و ایجاد این محدودیت در تعارض با حقوق شهروندی و خارج از حدود اختیارات و برخلاف اصل چهلم قانون اساسی است بنابراین تقاضای ابطال مصوبه کارگروه مذکور وفق بند الف ماده ۱۰ و بند ۱ ماده ۱۲ قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری را دارم.
* در پاسخ به شکایت مذکور، مدیرکل دفتر حقوقی و بازرسی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به باعث لایحه شماره ۹۸-۳۱۶۸- ۴ و ۵ مورخ ۲۹/‏۱۱/‏۹۸‬ به صورت خلاصه توضیح داده است که:
۱- شورایعالی فضای مجازی بعنوان نقطه کانونی متمرکز برای سیاستگذاری، تصمیم گیری و هماهنگی در فضای مجازی بر طبق دستور مقام معظم رهبری در سال ۹۰ تشکیل شده است؛ این شورا مصوبه ای را در ۰۱/‏۱۱/‏۹۳‬ با مبحث "سیاست های ساماندهی خدمات پیامکی ارزش افزوده و پیامک انبوه در شبکه های ارتباطی" به تصویب رساند که به استحضار مقام معظم رهبری رسیده و طی نامه شماره ۹۳/۱۰۳۶۸۱/ ش در تاریخ ۲۴/‏۱۲/‏۹۳‬ از جانب دبیر شورایعالی فضای مجازی ابلاغ گردیده است؛ ۲- مصوبه فوق الذکر وظیفه سیاست گذاری در حوزه خدمات ارزش افزوده اپراتورها را به کارگروهی متشکل از نمایندگان دادستانی کل کشور، وزارت اطلاعات، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت دادگستری، وزارت کشور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان تبلیغات اسلامی، نیروی انتظامی و مرکز ملی فضای مجازی واگذار کرده است؛ ۳- مصوبه ضوابط محتوایی پیام رسانی دیجیتال با توجه به مصوبه شورایعالی فضای مجازی تصویب شده و ضوابطی را در مورد نصاب پیام رسانی موردی (که اشخاص به وسیله سرشمار شخصی اقدام به پیام رسانی می کنند) تعیین کرده است؛ ۴- در پروانه اعطایی، دارندگان پروانه ملزم به رعایت کلیه قوانین و مقررات کشور شده اند و این امر در قراردادهای مشترکین هم قید گردیده که مکلف به رعایت کلیه مقررات هستند بنابراین اجبار به رعایت محدودیت مذکور تضییع حقوق مشترکین نیست؛ علیهذا چون این سازمان و کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مصوبه ای در مورد مبحث شکایت نداشته و تصویب مقرره توسط مراجع دیگر صورت پذیرفته است بنابراین رد ادعای شاکی مورد استدعاست
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی لایحه شماره ۹۸-۳۷۷۱-۷ مورخ ۲۰/‏۰۲/‏۹۹‬ ضمن ارسال نامه شماره ۳۰۲۰۰۴/۹۸ مورخ ۱۲/‏۱۲/‏۱۳۹۸‬ مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال به صورت خلاصه پاسخ داده است که:
"کارگروه مبحث بند ۲ مصوبه شماره ۲۱ شورایعالی فضای مجازی اختیار تصویب این امر را داشته و ساماندهی پیامک ها با هدف صیانت از داده های مواجه با تخلفات، ناهنجاری و تهاجم فرهنگی و پیشگیری از انتشار مطالب کذب است. چون که برخی از راه دور زدن ضوابط به وسیله سیمکارت های شخصی و عموماً بدون هویت، پیامک انبوه تبلیغاتی یا مجرمانه حتی برای افرادی که پیامک تبلیغاتی خویش را مسدود کرده اند ارسال می کنند
رأی هیأت تخصصی اداری و امور عمومی
شورای عالی فضای مجازی در جلسه بیست و یکم خود مصوبه ای با مبحث "سیاست های ساماندهی خدمات پیامکی ارزش افزوده و پیامک انبوه در شبکه های ارتباطی"، به تصویب رسانیده که به استحضار مقام معظم رهبری (مدظله العالی) رسیده و طی نامه شماره ۹۳/۱۰۳۶۸۱/ ش توسط دبیر شورایعالی فضای مجازی ابلاغ گردیده است؛ مطابق بند ۲ این مصوبه کار گروهی با مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضویت نمایندگان دستگاه های مذکور در این مصوبه تشکیل شده تا هرگونه محتوا در خدمات پیامکی انبوه و ارزش افزوده پیامکی و رعایت قوانین و مقررات کشور و عدم مغایرت آن با ارزش های ایرانی اسلامی پایش گردد؛ در این مصوبه خدمات پیامک انبوه به خدماتی که پیامک ها از راه فرستنده مشخص و از راه شبکه های ارتباطی بدون درخواست قبلی کاربران و پرداخت هزینه توسط آنان دریافت می شود و جنبه تبلیغی و یا اطلاع رسانی دارد تعریف شده است. همینطور کارگروه مبحث بند ۲ مصوبه شورایعالی فضای مجازی، مصوبه مورد شکایت به شماره ۱۷۷۱۳۵ را در تاریخ ۱۱/‏۰۵/‏۹۵‬ با عنوان ضوابط محتوایی پیام رسانی دیجیتال" به تصویب رسانیده است؛ با توجه به مراتب مذکور اولاً نظارت و پایش خدمات پیامک انبوه بر عهده کارگروه یاد شده گذاشته شده است؛ دوم اینکه مستفاد از بند ۱-۷-۲ ماده ۱ مصوبه کارگروه ارسال بیشتر از ۵۰۰ پیامک در شبانه روز و بیشتر از ۵۰۰۰ پیامک در یک ماه شمسی در شمول خدمات پیامک انبوه و حرفه ای دانسته شده است؛ سوم اینکه مطابق بند سوم مصوبه شورایعالی فضای مجازی هرگونه فعالیت برای عرضه خدمات محتوایی پیامکی من جمله خدمات پیامک انبوه در چهارچوب قوانین و مقررات با دریافت مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امکانپذیر است و بر مبنای بند ۷-۱ مصوبه ضوابط محتوایی پیام رسانی دیجیتال هم خدمات پیامکی انبوه اشخاص مبحث جز ت بند ۱ مصوبه شماره ۲۱ شورایعالی فضای مجازی صرفا با دریافت مجوز مبحث بند سوم مصوبه اخیرالذکر امکان پذیر است. علیهذا مقرره مورد شکایت با اصل چهلم قانون اساسی که مورد استناد شاکی قرار گرفته و با سایر اصول و قوانین موضوعه مغایرت ندارد مستنداً به بند ب ماده ۸۴ قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ رأی به رد شکایت صادر می شود.


منبع:

1399/05/10
13:45:03
5.0 / 5
2053
تگهای خبر: اپراتور , تلفن , تلفن همراه , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران بکسیها در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
بکسیها - اخبار اجتماعی
baxiha.ir - مالکیت معنوی سایت بکسیها متعلق به مالکین آن می باشد